Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Slutspurt inför trafikstart på Lommabanan

I slutet av året öppnar Lommabanan för persontågstrafik, en viktig milstolpe för utvecklingen av pendlingstrafiken i Skåne. Men en sista pusselbit kvarstår innan pågatågen kan börja rulla på sträckan – bygget av ett mötesspår i Stävie.

Det nya mötesspåret som byggs i Stävie, mellan Furulund och Flädie, möjliggör en ökad kapacitet på banan.

-  Nu jobbar vi intensivt i slutfasen och målet med trafikstart i december 2020 närmar sig, säger Olof Fredholm, projektledare på Trafikverket.

Ett annat arbete som kvarstår innan trafikstart är stängning av två plankorsningar mellan väg och järnväg i Furulund. Det är en viktig del i att öka trafiksäkerheten.

Lommabanan stängs av när vi bygger mötesspår

För att det ska vara möjligt att bygga mötesspåret i Stävie behöver Lommabanan stängas av. Det innebär att alla godståg leds om och att PågatågenExpress alla avgångar på sträckan ställs in under perioden 4 maj till 23 augusti. Trots avstängningen är det viktigt att komma ihåg att arbetståg och andra arbetsfordon fortsatt kommer att färdas på spåren.

Avstängningen är minutiöst planerad och synkad med det stora fyrspårsarbetet mellan Lund och Malmö. Allt för att resenärer och närboende ska påverkas så lite som möjligt. 

-  Projekten går hand i hand trafikmässigt, så under avstängningen arbetar vi samtidigt med att bygga om Arlövs bangård, vilket är avgörande för att fyrspårsprojektet kan bygga vidare, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare vid Trafikverket.

Lommabanan används idag som omledningsbana vid störningar i tågtrafiken mellan Malmö och Lund, vilket inte är möjligt under avstängningen.

- Den senaste tiden har vi lagt extra mycket insatser på att järnvägsanläggningen ska vara i topptrim inför avstängningen av Lommabanan, för att minska risken för störningar i tågtrafiken mellan Malmö och Lund, säger Göran Holmberg.

Fler kan resa klimatsmart

Lommabanan betyder mycket för utvecklingen av pendlingstrafiken i hela sydvästra Skåne. Snabba och smidiga förbindelser på sträckan kan leda till att fler väljer tåget framför bilen, vilket gynnar klimatet och bidrar till att avlasta den hårt trafikerade E6.

När Lommabanan öppnar för persontrafik kan Furulundsborna ta sig till Malmö på cirka 17 minuter. För Lommaborna kommer resan till Malmö ta cirka 7 minuter. Inledningsvis kommer Lommabanan att trafikeras med ett persontåg i timmen i vardera riktningen, under ett par timmar på morgon och kväll hoppas vi kunna trafikera med halvtimmestrafik.