Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Highfive mellan vuxen och barn

Ökad trafiksäkerhet när plankorsningar stängs i Furulund

Trafikverket arbetar ständigt för att öka säkerheten vid våra järnvägsövergångar. Som ett led i det arbetet stängs nu två plankorsningar över järnvägen i Furulund. 

Det är plankorsningarna vid Kungsgatan och Solgatan som stängs. 

– Det här är en viktig säkerhetsåtgärd inför att Lommabanan öppnar för persontrafik i december 2020, säger Olof Fredholm, projektledare på Trafikverket. 

Plankorsningarna stängs från och med den 20 juli 2020 och trafikanter som behöver passera järnvägen hänvisas till överfarterna vid Häradsvägen och Husarvägen. För fotgängare och cyklister finns det två gång- och cykeltunnlar under järnvägen, en vid stationsområdet och en vid Bryggaregatan.

Boende i närheten av plankorsningarna kan i samband med arbetena med stängningen uppleva en del buller och damm. Trafikverket hoppas alla kan ha överseende med det och arbetet genomförs på ett sätt som ska innebära så lite påverkan som möjligt. 

Så arbetar vi med säkrare järnvägsövergångar

En plankorsning är en korsning mellan väg och järnväg i samma plan. Trafikverket arbetar hela tiden för att öka säkerheten vid järnvägsövergångar och i plankorsningar. I Sverige finns cirka 6500 plankorsningar. Av dessa är cirka 3000 utrustade med någon slags bom, ljus- och/eller ljudvarning. Övriga 3500 plankorsningar är oskyddade, med eller utan kryssmärke.  Vi arbetar på olika sätt med att göra dessa säkrare, genom exempelvis bommar, ljus- och ljudsignaler och siktröjning. Vissa plankorsningar stängs helt eller ersätts med planskilda korsningar.