Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Full fart på återställningsarbetet mellan Helsingborg och Lund

Reparationsarbetet kommer pågå dygnet runt även under jul och nyår för att åtgärda spårfelen mellan Helsingborg och Lund.

Arbeten med att rätta till spårfelen har pågått i drygt en vecka och det jobbas intensivt i spåret. Fortfarande finns ingen prognos när tågen kan rulla som vanligt igen, mycket beror på vädret.

Ett tiotal arbetslag jobbar intensivt med att laga spårfelen mellan Helsingborg och Lund. Vädret är en faktor som gynnat arbetet så här långt. Jul och nyår kommer för många att behöva firas längs spåret med att svetsa och laga spårfelen.

- Blir det minusgrader kan vi tvingas att tillfälligt avbryta arbetet, säger Ola Malmberg, senior projektledare på Trafikverket. Blir det för kallt kan vi inte svetsa in de nya rälsbitarna, minus fem grader är gränsen där vi måste avbryta. 
Jag hoppas verkligen vi har vädrets makter med oss i det fortsatta reparationsarbetet, fortsätter Ola Malmberg.

Den 22 december bjöds media in för att på nära håll följa ett av de arbeten som bedrivs på sträckan. Både SVT och Sydsvenskan var på plats. De fick bland annat reda på att drygt 5 kilometer ny räls har bytts ut av de cirka 10 kilometer som totalt ska bytas på sträckan.

- Ett av spåren är avstängt för att vi ska kunna få så långa arbetstider som möjligt medan de tåg som rullar får köra på det andra spåret. På det viset går återställningsarbetet snabbare, slutar Ola Malmberg.