Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Delar av publikhavet som trotsade vinden och det gråa novembervädret för att bevittna spadtaget av Sveriges största farledsprojekt. Moderatorer Marielle Svan, Sjöfartsverket, och Einar Schuch, Trafikverket, med generaldirektörerna Ann-Catrine Zetterdahl och Lena Erixon. I bakgrunden fartyget Dunder.

Delar av publikhavet som trotsade vinden och det gråa novembervädret för att bevittna spadtaget av Sveriges största farledsprojekt. Moderatorer Marielle Svan, Sjöfartsverket, och Einar Schuch, Trafikverket, med generaldirektörerna Ann-Catrine Zetterdahl och Lena Erixon. I bakgrunden fartyget Dunder.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Spadtag för Sveriges största farledsprojekt

Slussen i Södertälje och farleden till Mälaren ska byggas ut för att avlasta den hårt ansträngda infrastrukturen i området. När det är klart kommer de största fartygen att kunna ersätta motsvarande last för 300 lastbilar eller tre godståg.

Tisdagen den 22 november tog Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket tillsammans med Sjöfartsverkets generaldirektör Ann-Catrine Zetterdahl det första spadtaget för Sveriges största farledsprojekt: Mälarprojektet.

Ingen kapacitetsbrist på sjön

– Jag har vanan inne att ta spadtag för väg och järnväg, därför är det lite extra kul att bryta mönstret och vara med vid ett första spadtag för sjöfarten. Vi ser en stor potential i sjöfarten. Särskilt vad det gäller avlastningen för godset som idag till stor del går på väg eller järnväg. På sjön finns det inga brister på kapacitet, och det är därför det här projektet är så viktigt, konstaterade Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

Slussen i Södertälje, som redan idag är nordens största, ska breddas och förlängas och Södertälje kanal samt farleden till Mälaren ska muddras. När arbetena är avslutade i slutet av 2019 kommer farleden vara dimensionerad för fartyg som är 160 meter långa och 23 meter breda, istället för dagens 124 x 18 meter.

Projektet har stor betydelse för regionen

Sveriges modernaste och största farledsprojekt har stor betydelse för regionen och utvecklingen av sjöfarten. Parallellt med projektet ska hamnarna i Västerås och Köping med hamnbassänger, kajer och anslutande infrastruktur rustas upp. Den första fasen av arbetena i hamnarna beräknas vara klar 2020.

– Det här är det största farledsprojekt i modern tid. Och kan ni tänka er att för nästan 200 år sedan stod Kung Carl XIV Johan här och invigde kanalen? Redan då måste man ha tänkt strategiskt och haft en bra framsyn, eftersom kanalen och slussen är viktiga än idag med en kapacitet för 8 000-10 000 fritidsbåtar och 2000 handelsfartyg per år, sa Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör på Sjöfartsverket och ställde frågan: Vilken kapacitet kommer då inte vår nya sluss ha, när den står klar om tre år?

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje kommun, var nöjd och tyckte:

– Även om det kommer att vara stökigt här i Södertälje ett tag, så vinner vi alla i kommunen på det här projektet i det långa loppet. Det kommer att bli en otroligt fin strandpromenad intill slussen när projektet är klart, sammanfattade hon

Glädjen var stor över projektet och satsningen på våra inre sjövägar. Ett drygt hundratal personer hade samlats, det gråa vädret till trots, intill Sjöfartsverkets slusskontor i Södertälje för att fira starten av projektet.

Cermonin avslutades med att fartyget Dunder, för dagen klädd i banderoll med budskapet Mälarprojektet - för säkrare och mer tillgänglig sjöfart, slussades in i Mälaren till en fanfar och publikens applåder.

Finansiering av projektet:

Mälarprojektet är ett samverksamsprojekt mellan Sjöfartsverket och Trafikverket, men leds av Sjöfartsverket. Projektet beräknas kosta cirka 1,45 miljarder kronor (i 2009 års prisnivå). Finansieringen kommer från Trafikverket (1,089 miljarder varav 22 miljoner är EU-anslag), Sjöfartsverket (200 miljoner), Västmanlands län (100 miljoner), Västerås stad (70 miljoner), Köpings kommun (20 miljoner) och Mälarenergi (2 miljoner).

Entreprenör är Züblin Scandinavia AB.