Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ökad komfort och säkrare spår på Nynäsbanan efter påsk

Under påskhelgen har vi genomfört flera olika arbeten på järnvägsspåren mellan Tungelsta och Nynäshamn. Nu kan tågresenärer färdas skönare och säkrare på sträckan.

Under påskhelgen ställdes tågtrafiken in mellan Tungelsta och Nynäshamn. Flera olika arbeten utfördes under de fyra dygn som tågen inte trafikerade sträckan.

– Behovet att göra underhållsarbeten på sträckan har varit stort eftersom den trafikeras av många tåg. Därför passade vi på att göra större förebyggande arbeten med spåren under påsken, när sträckan ändå stängdes av för det allra sista arbetet med att koppla in Stockholm Norvik Hamnars industrispår till Nynäsbanan, berättar Monica Swartz, enhetschef för Trafikverkets järnvägsunderhåll i Öst/Stockholm.

Sträckan mellan Nynäshamn och Tungelsta är omkring 34 000 meter och innefattar 19 växlar. Större delen av sträckan och ett flertal av dessa växlar spårriktades under påskhelgen för att ge ökad komfort och förebygga framtida fel.

– Att spårrikta innebär att vi stabiliserar makadamen, det som spåret och sliprar vilar på. Vi kompletterar med ny makadam och rättar till den som redan ligger där. Det är ett förebyggande underhåll av spår och växlar som ska minska risken för kommande fel i anläggningen. Det blir dessutom färre ojämnheter i spåret så resenären bör även uppleva en ökad komfortkänsla, säger Monica Swartz.

Ytterligare ett arbete som gjordes under påsken var att rusta upp plankorsningen vid Hemfosavägen. Hela plankorsningen; beläggning, räl, slipers och ballast, byttes ut. Fotona ovan är från arbetet med korsningen.

– Den här plankorsningen var i stort behov av upprustning. Nu har vi gjort flera säkerhets- och upprustningsåtgärder så att den kommer att hålla länge för både vägtransporter och tågpassager, säger Monica Swartz.