Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ogrästtåget ute på linjen. Foto: Maxim van Praag

Ogrästtåget ute på linjen. Foto: Maxim van Praag

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ogräset vid spåren chanslöst mot ny teknik

Ogräs vid järnvägsspåren är en säkerhetsrisk och måste därför effektivt bekämpas. I år använder vi en ny teknik som innebär att vi skannar av banvallen och bara sprutar bekämpningsmedel exakt där ogräset växer.

Ogräs vid järnvägsspåren är en säkerhetsrisk eftersom det orsakar spårhalka, och försämrar också dräneringen, vilket kan påverka spårets stabilitet. Sly gör det svårare för lokförare att se signaler och hinder på spåren. Bekämpningen är därför nödvändig för att behålla järnvägens standard och livslängd. Nu används ny modern teknik för ogräsbekämpning på järnvägsspåren. Det nya ogräståget kan skanna av banvallen och spruta exakt där ogräset växer. Ett nytt webbaserat kartverktyg håller koll på de ytor som inte ska besprutas.

Under våren har Trafikverket lanserat ett nytt webbaserat kartverktyg som gör det enklare att snabbt se de områden som inte ska besprutas, så kallade restriktionsytor.

– Tack vare det nya kartverktyget hoppas vi förenkla arbetet både för Trafikverket och för miljöhandläggare hos kommunerna och på länsstyrelserna, säger Jonas Lycksell, projektledare för kemisk ogräsbekämpning i Trafikverket.

Tågtrafiken i Sverige har ökat kraftigt de senaste tio åren. Tågtrafik och underhållsinsatser måste samsas om den allt mer begränsade tiden på spåren. Ogräsbekämpningen görs därför med snabba och effektiva metoder. Det innebär att ogräs på spåren bekämpas med kemiska medel.