Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

10 år med ATK

Analyser från VTI visar att trafiksäkerhetskamerorna räddar 25 liv per år och fler än 70 personer från att bli allvarligt skadade i trafiken. Trafikverkets årliga undersökningar visar att drygt 70 procent av svenskarna har en positiv inställning till ATK.

– Äldre kvinnor är mest positiva medan yngre män som haft körkort i några år inte är lika förtjusta, säger Eva Lundberg som är ansvarig för automatiserad trafiksäkerhetskontroll, ATK, på Trafikverket. Acceptansen mäts i Trafikverkets årliga trafiksäkerhetsenkät.

ATK fyller 10 år

Eva Lundberg har varit med sedan den första moderna mätstationen monterades på riksväg 50 söder om Askersund i april 2006.

– Att vara talesperson och frontfigur för ATK-systemet är inte betungande eller besvärligt eftersom systemet fungerar så väl som det gör. Den höga acceptansen från bilisterna tror jag också beror på att vi är öppna och tydliga när vi kommunicerar nyttan. ATK räddar helt enkelt liv, säger Eva Lundberg.

Hon får medhåll från polismyndighetens sektionschef för ATK, kommissarie Anders Drugge. Han leder ett 60-tal personer som arbetar med att utreda och lagföra de bilister som ertappats för fortkörning vid en mätstation. Ett arbete som sker från nordligaste delen av landet - Kiruna, där polisens ATK-sektion finns.

– Att det blev Kiruna berodde till viss del på att politikerna ville ersätta en del av de arbetstillfällen som försvann när Försvarsmakten avvecklade regementet I 22. Samtidigt hade rikspolisstyrelsen redan etablerat verksamhet på orten och en del av den utrustning som krävs fanns på plats, till exempel kuverteringsmaskiner för brev, berättar Anders Drugge.

Polisens utredningskapacitet är 280 000 ärenden per år. Ungefär 35 procent av dessa leder till lagföring.

Normalt får den misstänkte besked om böter. Vid grövre förseelser skickas rapport vidare till åklagarmyndigheten för fortsatt utredning.

– Även om den tekniska utrustningen blivit mycket bättre sker det dagligen fotograferingar som avskrivs direkt. Det handlar bland annat om ljusförhållanden. Men det viktiga är den trafiksäkerhetsfunktion som systemet fyller. Ända sedan medelhastighet började loggas av ATK har vi sett att hastigheten sänks på sträckor med ATK, säger Eva Lundberg.

Dåvarande rikspolischef Stefan Strömberg och Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö avtäcker landets första moderna Trafiksäkerhetskamera. Platsen är riksväg 50 vid Lilla Hammarsundet söder om Askersund år 2006.