Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Illustrerad bild av hur körfältsassistans fungerar.

Foto: Volvo Personvagnar.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

30 liv kan räddas i trafiken varje år visar ny forskning

Ny forskning visar att 30 liv kan räddas i trafiken varje år. Simon Sternlund på Trafikverket, har tagit fram en av de första studierna i världen baserad på svensk statistik och svenska förhållanden när det gäller bilolyckor.

Studien visar att 30 liv kan räddas varje år i Sverige med hjälp av säkerhetssystemet körfältsassistans. Körfältsassistans är en utrustning i bilar som känner av de målade avgränsningarna på vägarna och kan läsa av när bilförare avviker från sitt körfält utan att använda blinkers. Bilföraren får då en varningssignal för att undvika att oavsiktligt lämna sitt körfält på grund av exempelvis ouppmärksamhet eller trötthet.

Studien är en av de första studierna i världen där man forskat på faktiska bilolyckor och har tagits fram av Simon Sternlund som är forskare på Trafikverket. Studien är den första som baseras på svensk statistik och svenska förhållanden.

Att avvika från sitt körfält utan att ha gett signal är ett av de främsta scenarierna vid allvarliga olyckor på väg där personbilar är inblandade. 75 procent av alla dödsolyckor i personbil inträffar i mötes- och singelolyckor.

Bilar med körfältsassistans visar på en minskning av alla mötes- och singelolyckor med hela 30 procent jämfört med bilar som saknar denna utrustning. Det innebär en årlig minskning av:

  • 30 dödade
  • 258 svårt skadade
  • 1420 lindrigt skadade
  • 1260 olyckor med personskada
Simon Sternlund.

– En stor andel av nya bilar från 2016 kommer ha körfältsassistans eftersom Euro NCAP* ger poäng för detta från 2016. Inom en femårsperiod borde denna utrusning vara standard i alla nya bilar, säger Simon Sternlund, forskare på Trafikverket

– Vi behöver se över linjemålningen eftersom potentialen är stor och mycket kostnadseffektiv men också hur vi i framtiden kan stödja körfältshållningen på ett mer sofistikerat sätt så att det fungerar även vintertid, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.

– Önskvärt är att fortsätta forskningen för att se hur säkerheten kan ökas vid nordiska vinterförhållanden, det vill säga med is och snö på vägarna som täcker vägmarkeringarna. Här behövs mer robusta integrerade kurshållningssystem. Det har påbörjats experiment kring vägmagneters och radarreflektorers möjlighet att ge information om hur bilens placering förhåller sig till vägen, säger Simon Sternlund,

* Euro NCAP, European New Car Assessment Programme,har skapat det femstjärniga säkerhetsbetygssystemet för att hjälpa konsumenter att enklare kunna jämföra fordon och hjälpa dem att identifiera det säkraste valet för deras behov.