Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Anti-trespass panels

Nyss utlagda anti-trespass panels i Hudiksvall. Foto: Torbjörn Bergkvist

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ny metod räddar liv vid järnvägsspåren

Trots att det är känt att det är livsfarligt och olagligt att befinna sig på järnvägen är det många som genar över den. Nu testar Trafikverket en ny metod med äggkartongsliknande gummipaneler för att förhindra att personer genar.

Vi minskar antalet olyckor och räddar liv

Sedan en tid tillbaka har Trafikverket använt sig av stängsel och övervakningskameror på sträckor där obehöriga tagit sig in frekvent.

– Det går inte att stängsla in hela järnvägen, det är därför viktigt att testa andra metoder för att förhindra att obehöriga tar sig in i spårområdet, säger projektledaren Kenneth Svensson, Trafikverket. Så nu testar vi en metod till, äggkartongsliknande gummipaneler som ska hindra obehöriga från att ta sig in i spårområdet. Gummipanelernas unika pyramidformer är gjord av återvunnet gummi och är både fysiskt och visuellt avskräckande för fotgängare.

Framgångsrik metod i andra länder

Metoden har med framgång använts i flera länder i Europa. Gummipanelerna, så kallade anti-trespass panels, monteras på platser där människor behöver hindras från att gå i järnvägsspår. Tester i Belgien har visat att man minskat obehöriga i spår med 98 procent och nu har man lagt materialet vid 70 järnvägsövergångar, berättar Kenneth Svensson.

Fungerar metoden i vårt nordliga klimat?

Anti-trespass panels
Anti-trespass panels i Hudiksvall. Fotograf: Torbjörn Bergkvist

Inom ramen för ett FOI-projekt undersöker och utvärderar Trafikverket materialets effekt att stoppa obehöriga från att gå i spår och därigenom öka trafiksäkerheten. En faktor som kommer att undersökas är hur gummipanelerna fungerar i vinterklimat. Det här är första gången som anti-trespass panels testas så pass långt norrut.

Hudiksvall först ut

Trafikverket planerar att testa metoden på fem platser i Sverige. Först ut är tågtunneln i centrala Hudiksvall där materialet kom på plats under onsdagsnatten. De övriga platserna är Gävle rangerbangård, Helsingborgs godsbangård, tunnelmynningarna i station Triangeln i Malmö samt Sävenäs rangerbangård. Varje plats testas i tre månader, därefter görs en utvärdering. 

Bakgrund

Varje år dör mellan 70 och 110 personer på svensk järnväg. Minst 70 procent av dödsfallen klassas som suicid. Övriga dödsfall är personer som av någon annan anledning befunnit sig på spåret, olyckor vid järnvägsövergångar och elolyckor vid högspänningsanläggningar.

Trafikverket har antagit ett halveringsmål för antalet omkomna inom järnvägstransportsystemet fram till år 2020 (jämfört med år 2010). Under de närmaste fyra åren satsar vi en miljard på åtgärder som ska förhindra att obehöriga tar sig in i det livsfarliga spårområdet.

De flesta personpåkörningar sker i starkt trafikerade områden där det också är kapacitetsbrister i spåren för tågtrafiken. En person som genar över järnvägsspåren kan orsaka förseningar för tusentals människor. Så mycket som 3-4 procent av alla förseningstimmar beror på att tåg måste stoppas eller kraftigt sänka hastigheten när obehöriga befinner sig i spårområdet.

För resenärer är tåget ett säkert transportmedel. Sedan år 1990 har antalet omkomna resenärer i svenska tågolyckor inte uppgått till mer än ungefär en vart femte år.