Denna nyhet är äldre än 6 månader Forskning ska ge bättre skosulor Dela Kontakta oss Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8-16.30. Vi har öppet dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar. Tel: 0771-921 921 Hoppa till: Man kan tro att de flesta som skadas allvarligt i trafiken är cyklister eller bilister, men nästan 40 procent är faktiskt fotgängare som halkar. Därför stöttar Trafikverket forskning om vilka egenskaper hos skosulor som bidrar till att minska fallolyckor. Av de människor som får bestående men av skador i trafiken är hela 40 procent gångtrafikanter. Nästan alla skadas i fallolyckor – många av dem på vintern när det är halt. För att bidra till att antalet skadade gångtrafikanter minskar, hjälper Trafikverket till med att finansiera forskning på området skosulor. Testa skosulor som man testar bildäck Målet med forskningen är att utforma test för skosulor så de kan testas på samma sätt som man idag testar bildäck. Då kan skotillverkarna använda resultaten till att göra skosulor med bättre friktion och grepp. Risken att halka påverkas nämligen av skosulornas mönster, hårdhet, friktion och kemiska sammansättning (framförallt mängden gummi). Pengarna till forskningsprojektet kommer delvis från bilägare. Det är Trafikverkets skyltfond som finansierar och pengarna i fonden kommer från avgifter för personliga registreringsskyltar. Just nu finns cirka 14 000 personliga skyltar ute i trafiken, enligt Transportstyrelsen. Tänk på det här för att halka mindre Att gå fort med långa kliv är mer riskfyllt än att gå sakta och ta korta steg. Broddar ska sitta under både häl och fotsula. Risken att halka uppstår både när man sätter i hälen och när man trycker ifrån med fotsulan.