Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

spårbyteståg vislanda-ballingslöv

Spårbyteståget lägger 1 800 meter ny räls per dag. I slutet av juni beräknas arbetet vara klart. Foto: Kerstin Ericsson

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Årets största spårbyte igång

Nu byter vi ut spåret mellan Vislanda och Ballingslöv (Mosselund) på södra stambanan. Sträckan är hela 70 kilometer och spårbytet utförs i en enda etapp.

Bytet görs under tio veckor med hjälp av ett unikt spårbyteståg som hyrs in från Österrike. Tåget, som är 800 meter långt och sysselsätter ett hundratal personer, fungerar som en rullande verkstad där varje del av tåget har sin uppgift. Framför den stora maskinen ser man det gamla spåret och bakom ligger det nya.

– Spårbytesmaskinen tar upp den gamla rälen som är från slutet av 1970-talet, sliprarna samt all ballast. Den klarar 1 800 meter per dag men det är flera moment efteråt också, så som svetsning och spårriktning. Sammanlagt går det åt 120 000 nya betongsliprar som vi köper av en tillverkare här i Vislanda och som kör hit dem med tåg, berättar Stefan Källberg, projektledare.

slipers vislanda ballingslöv
De 120 000 nya betongsliprarna kommer från en lokal tillverkare i Vislanda som kör ut dem med tåg. Foto: Kerstin Ericsson


Den nya rälen har svetsats ihop till 420 meter långa längder hos Materialservice i Sannahed utanför Hallsberg. Förberedelserna började dock redan förra året med att lokalisera och sänka kablar för att inte riva upp dem nu.

För mer information om projektet, se länk till projektets externa sida. Besök gärna också Trafikverkets Instagramkonto under v. 19, när projektet har hand om kontot.