Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Krav på dubbelkommando vid körprov för taxiförarlegitimation

Trafikverket Förarprov inför krav på dubbelkommando för färdbromsen vid körprov för taxiförarlegitimation. Beslutet beror på flera händelser där mycket allvarliga olyckor varit nära. Kravet gäller från den 17 juli.

– Vi värnar om säkerheten för kunderna och medtrafikanterna vid körprov samt våra medarbetares arbetsmiljö. Säkerheten kommer alltid främst. I nollvisionens anda vill vi försäkra oss om att mänskliga misstag inte ska få ödesdigra konsekvenser – ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Med dubbelkommando i bilarna kan många incidenter undvikas, säger Cecilia Borgljung, avdelningschef på Trafikverket Förarprov.

Antalet tillbud har ökat

Under det senaste året har antalet allvarliga tillbud vid körprov för taxiförarlegitimation ökat. Mycket tyder på att de flesta av incidenterna kan vara direkt orsakade av att Trafikverkets förarprövare saknat möjlighet att ingripa genom att fysiskt bromsa bilen med hjälp av dubbelkommando. Ett 30-tal allvarliga tillbud har inträffat under det senaste året.

Trafikverket har framfört önskemål till Transportstyrelsen om att den föreskrift som styr vilka fordon som får användas vid taxiprov bör ändras. I väntan på att ändringen genomförs har Trafikverket Förarprov beslutat att taxiprov enbart ska genomföras i bilar med dubbelkommando.

Hittills i år har Trafikverket anmält fyra allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket.

Kunder som bokat ett taxiprov kontaktas

De kunder som redan bokat ett taxiprov i bil utan dubbelkommando kontaktas och provet kommer att bokas om. För den som inte har tillgång till bil med dubbelkommando går det att mot avgift låna bil av Trafikverket Förarprov eller använda en annan bil som uppfyller kraven.

2016 genomfördes cirka 9 000 körprov för taxiförarlegitimation och hälften av proven genomfördes i fordon som saknar dubbelkommando.