Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nu rullar pendeltågen i Citybanan

Klockan 05.04 den 10 juli avgick det första tåget från nya pendeltågsstationen Stockholm City. Efter åtta års byggtid har Citybanan öppnat för trafik och dubbelt så många tåg kan nu gå på landets mest belastade järnvägssträcka.

Mellan Stockholm Central och Stockholms södra har det i 146 år bara funnits två järnvägsspår. Men idag, den 10 juli 2017, ändrades det. Två nya pendeltågspår i en tunnel under Stockholms innerstad gör att kapaciteten på sträckan har fördubblats. Alla pendeltåg har nu flyttat ner under mark, vilket gör att regionaltåg, fjärrtåg och godståg får mer plats på spåren ovan jord.

 Det här har väldigt stor betydelse för hela transportsystemet. Och första tåget avgick enligt tidtabell klockan 05.04 imorse, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. 

Från sista lektionen till första dejten

På söndagens invigning talade statsminister Stefan Löfven om betydelsen av en fungerande kollektivtrafik.

Kollektivtrafiken är blodomloppet i staden, den måste fungera. Man behöver kunna ta sig från sista lektionen till första dejten och hinna i tid till allt som är viktigt i livet, sa statsministern.

Statsminister Stefan Löfven på scen med trafiklandstingrådet Kristoffer Tamsons, finansborgarrådet Karin Wanngård och infrastrukturminister Anna Johansson.
Statsminister Stefan Löfven tryckte på invigningsknappen tillsammans med trafiklandstingrådet Kristoffer Tamsons, finansborgarrådet Karin Wanngård och infrastrukturminister Anna Johansson.

Citybanan liknas vid ett kinderägg

På plats under invigningen fanns även infrastrukturminister Anna Johansson som talade om de många nyttorna med Citybanan för hela landet.

Det här är bästa dagen på jobbet. Citybanan gör att fler kan välja tåget, vi får kortare restider och risken för störningar minskar. Det är som ett kinderägg som hela Sverige får nytta av, sa Anna Johansson.

Fakta om Citybanan

  • Vad: 6 kilometer pendeltågstunnel och två nya stationer, Stockholm City och Stockholm Odenplan
  • Byggstart: Januari 2009
  • Trafikstart: 10 juli 2017
  • Kostnad: 16,8 miljarder kronor (prisnivå 2007-01)