Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En ingenjörspluton klarar att upprätta en ny tillfällig förbindelse vid Örsundsbron på 24 timmar. Foto: Lars Lindström

En ingenjörspluton klarar att upprätta en ny tillfällig förbindelse vid Örsundsbron på 24 timmar. Här är det plutonchefen Daniel Zohrab som ger instruktioner. Foto: Lars Lindström

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trafikverket bygger broar med Försvarsmakten

Bron vid Örsundbro, mellan Enköping och Uppsala, är sprängd. Försvaret får snabbt fram en krigsbro och efter fyra timmar kan militärfordon ta sig över Örsundaån. Men bron behövs på fler ställen och därför hämtas också en tillfällig bro från Trafikverket.

Detta var scenariot under militärövningen Aurora 17, där Trafikverket och personal ur 224:e ingenjörkompaniet från Göta ingenjörregemente i Eksjö, samverkade.

Under övningen står Försvarsmakten för personal och fordon och Trafikverkets kris- och beredskapslager tillhandahåller bromateriel.

– Arbetet vid Örsundsbro är ett led i vårt samarbete med Försvarsmakten. Trafikverket sitter på stora delar av landets broresurser och är en del av totalförsvaret, berättar broingenjör Mattias Johansson på Trafikverket.

Alltid redoLösningen med lastväxlare för lastbilar gör att arbetet med lastning och lossning av materielen går snabbt och smidigt. Foto: Lars Lindström

Från Trafikverkets förråd hämtades en tillfällig bro som alltid står redo och snabbt kan lastas.
– Vi har 50-talet broar av fem olika typer, bland annat pontonbroar och den typ som användes här vid Örsundsbro och som heter Compact 200, säger Mattias.

Ungefär ett dygn efter att arbetet påbörjades stod den tillfälliga bron klar, redo att användas både av Försvarsmakten och civilsamhället. Ett imponerade arbete eftersom det är värnpliktiga, några med grundutbildningen tio år tillbaka, som utförde monteringen.

Bron klarar all trafik som tillåts på allmän väg och som heter bärighetsklass ett, BK1.

– Vi byggde upp stora delar av vårt brobestånd under 1990-talet, delvis med hjälp av resurser som Försvarsmakten lämnade och delvis med upphandlade resurser. Vi har broar både för väg och järnväg, från 4 till 80 meter långa, säger Mattias.