Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ett strålande projekt om solel

Soldrivna lampor och självförsörjande kylaggregat. Det är början på solskenshistorien om hur solel bidrar till målet om förnybar energi i transportsektorn.

Solpaneler vid en biltunnel utanför Enköping och på teknikhus i Niemsiel och Kiruna är startskotten för ett projekt som ska testa olika lösningar för solel. Projektet banar väg för riksdagens beslut att 10 procent av energin i transportsektorn år 2020 ska komma från förnybara energikällor, samtidigt som energianvändningen ska bli 20 procent mer effektiv. 

Paneler stöttar energiförsörjningen i tunneln. När solen skiner som starkast behövs mest el till belysningen, för att bilisterna inte ska bländas.

Fossilfritt och kostnadseffektivt

Beräkningar visar att man sparar omkring 20 000 kWh energi per år med de tre anläggningarna i Enköping, Niemsiel och Kiruna.

– Solpaneler är enkelt att installera, är i princip underhållsfria och rörelsekostnaderna är låga, säger projektledare Mats Andersson.

Parallellt med testerna pågår en inventering av anläggningar som väg, rastplats, tågstation, skyltar och tunnlar för att se var det finns stor potential att montera solpaneler. Vi utreder också de tekniska, juridiska och ekonomiska förutsättningarna.

– Nästa steg är att testa om ett viltvarningssystem kan drivas utanför ortsnätet med solel, vindsnurra och batterier. Om vi slipper dra fram ett abonnemang så sparar vi mycket pengar, säger Mats Andersson.

Solpanelerna kyler väggar och tak, samtidigt som de ger teknikhusets kylanläggning el.

Smarta elnät

Projektet öppnar även för användandet av intelligent teknik (smart grid), vilket innebär att man digitalt styr energin dit den bäst behövs.Intelligent teknik kan också vara hastighetstavlor och smarta vägar som kan försörjas med förnyelsebar solel.

– Det är viktigt att vi samverkar, menar Mats, både med forskare, leverantörer och anläggningsbranschen. Vi behöver få fram lösningar som är kommersiellt gångbara och intressanta för både samhälle och näringsliv.