Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Konvojkörning sparar drivmedel

Med konvojkörning, eller platooning som det ofta kallas, menas att flera lastbilar körs med så litet mellanrum att de kan utnyttja luftsuget från bilen framför och därmed minska bränsleförbrukningen.

Den optimala effekten, som ger en besparing av drivmedel på 3-7 procent, finns när lastbilarna håller ett avstånd på 10 meter eller mindre. Om detta ska ske säkert så krävs det automatisering av körningen. Just nu pågår försök där radar reglerar avståndet och all manövrering från föraren i första fordonet överförs genom inbördes wi-fi till de bakomvarande fordonen. I praktiken innebär detta att reaktionstiden vid inbromsning reduceras till noll.

Systemstandard

Men för att konvojkörning ska fungera i praktiken måste alla lastbilstillverkares system harmoniseras. Det ska inte ha någon betydelse vilket märke det är på lastbilen som ligger först eller sist i kolonnen. I projektet Sweden4Platooning medverkar Trafikverket tillsammans med Scania, Volvo, Kungliga Tekniska Högskolan, RISE (Research Institutes of Sweden) i att utveckla teknologin för platooning inom ramen för DB Schenkers dagliga transportverksamhet.

Hamid Zarghampour– Det här projektet utgör ett betydelsefullt steg mot harmonisering och banar väg för en introduktion av konvojkörning på allmänna vägar, säger Hamid Zarghampour, Trafikverkets chefsstrateg för uppkopplade och automatiserade transporter.

Ett steg mot automatiserade fordon

Projektet kommer att undersöka övergripande krav och gränssnitt för system och molnbaserad kommunikation för att möjliggöra för lastbilar och lastbilsflottor att hitta varandra för konvojkörning. Skalbar och tillförlitlig trådlös kommunikation mellan lastbilar samt säkerhetsaspekter är andra vitala faktorer som kommer studeras.

Platooning kan ses som ett steg i kedjan av uppkopplade, samverkande och automatiserade fordon. Alla stora lastbilstillverkare har försöksverksamhet med platooning och tester sker bland annat i Singapore, Holland och Kalifornien.