Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nytt avsnitt av Järnvägspodden

I Järnvägspoddens 13:e avsnitt bjuds det på samtal om alternativ infrastrukturförvaltning, avknoppad spårslipning och vägen mot en uppkopplad järnväg. Sist men inte minst ryktas hittegodsavdelningen lyfta på locket till en historisk nakenchock.

Det 13:e avsnittet av Järnvägspodden tar avstamp från Jönköping där våra poddare dels bemannat Trafikverkets monter på Nordic rail, dels passat på att träffa spännande järnvägsprofiler.

Vad kan man som infrastrukturförvaltare göra om man stänger en anläggning i två år? Och hur ser ett segertåg ut? Den som vet är Peter Ekholm, vd på Inlandsbanan, som berättar om ett sidospår till förslaget till nationell plan där innovation och alternativ finansiering går hand i hand.

Vem sa att det måste göra ont när knoppar brister? Patrick Norén, vd på Sparktrade, ser i alla fall bara utmaningar när han beskriver sin egen resa från avknoppad verksamhet till en unik position som profilerad spårslipare

Vi avrundar med ett samtal om en av de frågor som tog störst plats i Trafikverkets monter på Nordic rail: digitalisering. Här lyckades podden fånga Arnold Vonkavaara, programchef Uppgradering järnväg, och Maria Nichani, programchef DAT (Digitalisering av tåglägestjänsten), för ett samtal om utmaningar på väg mot en uppkopplad järnvägsanläggning.

Du hittar det senaste avsnittet av Järnvägspodden här.