Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nu startar bygget av godsspåret Kardonbanan

Det nya godsspåret Kardonbanan kommer att förbinda Södra stambanan med Norrköpings hamn. Den byggs för att skapa utrymme för kommande Ostlänken, men också för att flytta godshanteringen från centrala Norrköping öster ut till Händelö.

Det var infrastrukturminister Tomas Eneroth, Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och kommunstyrelsens ordförande i Norrköping Lars Stjernkvist som lade den första rälsen på plats vid en ceremoni under måndagen den 13 november.

Genom att bygga Kardonbanan nu så kan Ostlänken nå raka spåret in till Norrköpings centrum, utan att skära av förbindelsen för godstrafiken. Dessutom får kommunen tillgång till attraktiv mark där godsspåret och godshanteringen för närvarande är lokaliserad i centrala Norrköping. Där kommer bostäder, service och handel att växa fram. Det här är alltså första steget mot en byggnation av Sveriges nya höghastighetsjärnväg Ostlänken.

– Det vi idag startar är historiskt, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Vi ska bygga en ny stambana för höghastighetståg. Vi gör satsningar för framtiden! När människors ser att det byggs infrastruktur så påverkar det framtidstron.

Banan, som bli elektrifierad, är 7 km lång varav 1,5 km är dubbelspår. Byggkostnad cirka 550 miljoner kronor varav Trafikverket bekostar cirka 400 miljoner och Norrköpings kommun 150 miljoner. Trafikverket tillsammans med Norrköpings kommun bygger en dessutom en ny godsbangård på Malmölandet, i anslutning till det nya godsspåret. År 2021 är det beräknat att de första godstågen ska rulla på det nya godsspåret.

– Kardonbanan är en förutsättning för Ostlänken men den står också på egna ben. Norrköpings hamn är viktig och den här satsningen är helt i linje med de transportpolitiska mål som vi har, påpekade Lena Erixon.

En förbindelse till sjöfarten

Pampushamnen på Händelö är sedan några år det nya läget för Norrköpings hamn. För närvarande hanterar man 4 miljoner ton gods och 1 000 fartyg anlöper per år. Nu ska Pampushamnen byggas ut till sin dubbla storlek. Prislappen ligger på en miljard kronor. Kajen förlängs med 650 meter och hamnplanen utökas med 120 000 kvadratmeter, samtidigt som hamnbassängen muddras. På kajen anläggs ett spår för en ny tungkran. Byggstart planeras till 2018.

När Ostlänken har byggts så kommer nuvarande Södra stambanan att få ökad kapacitet för godstransporter, med Kardonbanan som en direkt förbindelse till sjöfart. Järnvägen och Norrköpings hamn blir viktiga faktor för ett hållbart transportsystem.

– Sverige är ett litet exportberoende land, som är extremt beroende av bra godshantering, poängterade infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Första rälen läggs på plats av Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och infrastrukturminister Tomas Eneroth

 

Läs mer

Läs mer om Kardondanan

Varför heter det Kardonbanan?
I omgivningarna växer Kardon och därför kallas anslutningen för Kardonbanan. Kardon kan odlas i grönsakslandet och smaken påminner om kronärtskockan.