Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Moderna bilar kan ha bra koll på förarens beteende och ingripa vid tecken på onykterhet, trötthet eller distraktion. Foto: Kasper Dudzik

Moderna bilar kan ha bra koll på förarens beteende och ingripa vid tecken på onykterhet, trötthet eller distraktion. Foto: Kasper Dudzik

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Förarövervakning kan rädda 40 liv per år

System i bilen som övervakar föraren och kan ingripa om denne är trött, onykter eller distraherad kan rädda 5 000–10 000 liv i Europa. Förarövervakning blir nu på svenskt initiativ ett nytt inslag i det europeiska bilsäkerhetssamarbetet Euro NCAP.

– Förarövervakning i moderna bilar öppnar fantastiska möjligheter att öka trafiksäkerheten, säger Anders Lie som är senior sakkunnig inom trafiksäkerhet på Trafikverket.

Det europeiska bilsäkerhetssamarbetet, Euro NCAP har lagt fram en ny färdplan. I denna ingår för första gången området "Driver monitoring", som ett resultat av ett inspel från Sverige. Systemet kan rädda upp emot 40 liv i trafiken varje år i Sverige, och 5 000 – 10 000 liv i Europa.

– Detta är en stor nyhet inom Euro NCAP och inom trafiksäkerhetsvärlden, säger Anders Lie. 

Anders Lie

Olika former av nedsatt körförmåga är ett jättestort trafiksäkerhetsproblem.

Ny teknik kan förhindra olyckor

Onykterhet orsakar omkring 20-25 dödsolyckor i trafiken varje år i Sverige, trötthet kan svara för ytterligare cirka 20 dödsolyckor. Distraktion hos förare är också ett stort och växande problem. Med ny teknik i bilarna finns goda möjligheter kan identifiera och förhindra den typen av olyckor.

Driver monitoring ska införas stegvis under perioden 2020-2025. Anders Lie leder en arbetsgrupp inom Euro NCAP som ska ta fram ett protokoll för att utvärdera förarövervakande system, berättade han under sitt föredrag vid Transportforum i Linköping.

– En modern bil vet ganska väl vad föraren har för sig under körningen och trötthetsvarnare finns redan i många bilar. Nu gäller det att hitta bättre metoder, förarövervakning kan vara så mycket mer. Förarövervakningen ska kunna bedöma förarens förmåga att köra och koppla detta till bilens säkerhetsfunktioner. Bilen ska då kunna varna föraren, anpassa säkerhetssystemen och justera den tillåtna maxhastigheten.

– Att ta fram ett betygssystem för förövarvakning inom Euro NCAP kan ha stor betydelse för teknikutvecklingen. Bilföretagen vill gärna ha fem stjärnor i betyg. Det här har hittills fungerat väldigt bra för att driva på utvecklingen mot säkrare bilar.

"Tufft att våga begränsa hastigheten"

Industrin har redan inför trötthetsvarnare i stor skala, så i viss mån är de med på tåget.

– Men det blir en tuff resa tillsammans med industrin om man ska våga begränsa hastigheten. Jag råkade en gång ut för att min bil inte gick mer än 50km/tim av den triviala anledningen att en sensor till ESC-systemet var ur funktion. Detta var en minimal risk och ändå tog bilen till en väldigt tuff åtgärd. Tänk om bilen vågade göra detsamma då jag är påtagligt trött, distraherad eller alkoholpåverkad!

– Inom Euro NCAP har vi tillsatt en arbetsgrupp för att ta fram betygskriterier för förarövervakning. Ambitionen är att ta ett första kliv 2020. Det betyder att vi under 2018 ska ta fram förslag på protokoll för en grundnivå, som börjar med trötthetsövervakning. Sedan kommer kraven gradvis att skärpas fram till 2025, berättar Anders Lie.