Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Lastbil kör på elvägen i Sandviken. Foto: Elin Gårdestig
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nationell färdplan för elvägar

– Elvägar kan bli ett viktigt komplement bland de olika tekniker som nu prövas för att skapa ett mer hållbart transportsystem. Vi behöver fortsätta att bygga upp mer kunskap för att förbereda en eventuell kommande utrullning av elvägar i Sverige.

Det sa Jan Pettersson, senior rådgivare på Strategisk utveckling, när han presenterade Trafikverkets nya dokument Nationell färdplan för elvägar på Transportforum i Linköping.

Jan Pettersson.

– Sverige har en ledande roll när det gäller elvägar. Trafikverket anser att det är viktigt att vi kan behålla den positionen. Därför är det är bra att vi nu har tagit fram en samlande guide för hur vi ska jobba vidare med att utveckla elvägar. Det är glädjande att vi kan lista ett antal tydliga aktiviteter, med bland annat nya fysiska åtgärder på vägar, säger Jan Pettersson.

Färdplanen ställer rätt frågor

Han berättar att det inte enbart handlar om att demonstrera teknik, som i dag görs på teststräckor vid Sandviken och Arlanda. Färdplanen handlar också om vad som behöver göras för att elvägar ska kunna implementeras i verkligheten.

– Det gäller frågor som finansiering, att ta betalt, ägandet av infrastrukturen, kraftförsörjningen och att ta fram olika affärsmodeller. Detta är exempel på frågor som vi behöver lösa för att ta nästa steg i utvecklingen. Färdplanen ger inte svaren, men den ställer de rätta frågorna för att vi ska kunna gå vidare med olika aktiviteter för att ta fram svaren, säger Jan Pettersson.

Nyligen presenterade Elon Musk Teslas första helt eldrivna lastbil, som ska kunna rulla 80 mil på batterier. Jan Pettersson anser inte att den utvecklingen rycker undan hjulen för elvägarna.

– Jag tycker det Tesla gör är mycket intressant och en sådan lastbil kommer säkert att fylla en del av det behov som finns. Det är ett omfattande batterilager som behövs för sådana bilar och jag tror att vi med elvägstekniken kan bidra till att minska behovet av resurskrävande och miljöskadliga batterier och även öka lastkapaciteten genom att frakta gods istället för tunga batterier. Därför har elvägarna fortfarande en viktig roll att spela, säger Jan Pettersson.

Föreslår fler pilotprojekt

Trafikverket föreslår utvidgade försök med ytterligare en till två demonstratorer. Flera exempel på kandidater finns:

  • Volvo AB och Alstom utvecklar en strömavtagare som kan vara klar för demonstration inom de närmaste åren. Alstom utvecklar parallellt en markbaserad konduktiv elvägsteknik baserad på deras kommersiella elvägssystem för spårvagnar.
  • Elonroad utvecklar en konduktiv teknik ovanpå vägbanan och har byggt en 200 meter lång testbana. Enligt plan kan den flyttas ut till allmän väg inom de närmaste åren.
  • Bombardier har en induktiv teknik som testats i Tyskland. Induktiv teknik testas även på testbana i USA. Tekniken är dock inte färdigutvecklad.

Trafikverket föreslår även att en stor elvägspilot genomförs. Den ska omfatta hela elvägssystemet med kringtjänster, betal- och accessystem med mera. Det ska göras genom att först projektera elväg på ett antal alternativa sträckor som bör vara minst 20–30 km långa och tungt trafikerade och sedan därefter fysiskt bygga elväg på en utvald sträcka.

När analyserna av ägande, finansiering, möjliga vägsträckor, tekniska lösningar med mera är klar ska Trafikverket ta fram en långsiktig plan för utbyggnad av elvägar.