Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Generaldirektör Lena Erixon och praktikanten Asaad Mashaekh.

Generaldirektör Lena Erixon och praktikanten Asaad Mashaekh.

Reklam kan distrahera och förfula

Det finns få förskönande inslag som reklamen erbjuder de som färdas längs vägen. Det konstaterar arkitekten Asaad Mashaekh som gjort praktik på Trafikverket under tre månader och skrivit en rapport om större reklamobjekt.

Har vi öppet? Skiter björnen i skogen? Visst hajar man som bilist till och har svårt att undgå reklamen från den röda McDonalds-skylten. Just denna skylt från hamburgerkedjan står placerad utmed E4:an och längs den vägen har Asaad Mashaekh åkt för att studera reklamobjekt. Vägen som Asaad koncentrerat sig på är E4 norr och söder om Arlanda flygplats i Stockholms län.

Asaads praktik på Trafikverket under tre månaders resulterade i dokumentet "Större reklamobjekt och deras inverkan på trafikantens upplevelse av vägen och landskapet längs E4".

Första intrycket av Sverige

- Som arkitekt anser jag att det finns få förskönande inslag som reklamen erbjuder de som färdas längs vägen. Det finns gott om exempel på motsatsen. Särskilt bekymmersamt är det mot bakgrunden att E4 i den här delen kan vara det första mötet med Sverige för en besökare. Är det så här landet vill visa upp sig? Det här är inte Sverige tänkte jag första gången jag åkte sträckan.

Främst är det uppställda, uttjänta lastbilstrailers som utgör reklampelare. Jättelika budskap på ladugårdsväggar eller uppställda släpvagnar hör också hit.

Dominerar och förfular

Problemet är att storskaliga reklamskyltar dominerar och förfular, påpekar Asaad, och att bilförare kan distraheras. Reklamens närvaro längs vägarna tycks generellt öka.

- Jag anser att förfulningen är påtaglig, främst när skyltarna är i närheten av vägen eller när reklamen är placerad i övergången mellan gammal beteslandskap och öppen odlingsmark. Ibland är mängden skyltar ett problem också.

Viltstängsel, räcken, ledningsstolpar och kraftledningar är inte heller några förskönande inslag.

- Men även om vägarkitekturen saknar egna större kvaliteter ursäktar det inte reklamskyltarna eftersom de drar ned intrycket ytterligare.

Större bilder i täta intervaller och rörliga bilder kan distrahera förare. För många år sedan undersökte VTI bildväxlande reklamskyltar vid E4 genom Stockholm och i utvärderingen fann man att förare distraherades. Forskare är överens om att distraktion är en riskfaktor för trafikolyckor, och att visuell distraktion som varar i två sekunder medför ökad risk för olycka.

Fakta

Namn:Asaad Mashaekh
Yrke: Arkitekt
Ålder: 26 år
Bor: Avesta