Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Djup snö på banan mellan Töva och Vattjom, natten mot lördagen 3 februari 2018.

Djup snö på banan mellan Töva och Vattjom, natten mot lördagen 3 februari 2018.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Snön slog hårt mot trafiken

De senaste dagarnas extrema snöväder skapade ett ansträngt läge på vägar och järnvägar. Framför allt Västernorrland och Gävleborg drabbades hårt. Utanför Härnösand uppmättes ett snödjup på 175 cm, den högsta snömängden i Sverige.

Trafikverket aktiverade den 2 februari en nationell samordning för att kunna hantera de komplexa problem som snövädret skapade.

– Det har varit otroligt svåra förhållanden. Det har kommit snömängder som man sällan ser, större än vad folk kanske kan förstå, säger projektledare Stefan Jonsson på Trafikverket.

– Jag vill framföra ett stort tack till de många medarbetare och entreprenörer som har gjort ett jättejobb i det extrema väderläget. Med stor flexibilitet och engagemang har alla bidragit till att vi på eftermiddagen 5 februari hade trafiken igång på alla banor, säger Stefan Jonsson.

Snön låg djup på järnvägarna i Västernorrland och Gävleborg
Snön låg djup på järnvägarna i Västernorrland och Gävleborg

Personal och maskiner igång dygnet runt

Trafikverket och entreprenörerna har haft personal och maskiner igång dygnet runt för att röja undan snön. Ett problem har varit svårigheten att hitta platser att få undan snön på. Trots att entreprenörerna varit förberedda och hade röjt innan hade man inte kunnat förutse de enorma snömängder som kom.

De stora mängder snö som kom på kort tid tillsammans med de hårda vindarna gjorde att det var mycket svårt att hålla spåren öppna, berättar Kimmo Luokkala, projektingenjör på Trafikverket:

– Vi hade även ett nattåg som stod fast med fel på loket mellan Härnösand och Sundsvall. Det gjorde att det var svårt att komma åt och röja snön på den banan. Den hårda vinden gjorde att spåren snabbt fylldes med drivsnö när vi hade varit ut och plogat.

Kimmo Luokkala har bott 25 år i Jämtland men aldrig varit med om så mycket snö på så kort tid.

– Att få loss det fastkörda tåget var vår absoluta prioritet. Det kom fram till Sundsvall fredag kväll, 16 timmar försenat. Det är jättetråkigt att vissa resenärer drabbades, säger Kimmo Luokkala.

När det stod klart hur hårt ovädret slog tog Trafikverket beslut om att stänga Ådalsbanan. 

– Vår entreprenör meddelade att det inte gick att köra trafik på Ådalsbanan. Snödrivorna var två meter höga på sina håll, säger Trafikverkets projektledare Pär Jonsson.

Han berättar att det även var svårt att få ut extra personal och avlösning till dem som arbetade med snöröjningen, eftersom både gator och vägar på många håll var ofarbara på grund av all snö.

Ådalsbanan öppnades för trafik den 5 februari klockan 15. Arbetet med att snöröja bredare ytor längs spåret och även röjning av uppställningsspår på bangården i Ånge fortsätter under veckan.

Bandvagnar till förfogande

På vägarna har Trafikverket och entreprenörerna också arbetat för fullt. Trots att Trafikverket och polisen varnade trafikanterna för att ge sig ut på vägarna annat än i yttersta nödfall, så har många ändå gjort det.

Trafikverket ställde även nio bandvagnar och ledningsfordon till samhällets förfogande under ovädret. Detta för att kommuner och sjukvård skulle kunna använda dem om de behövdes för räddningstjänst, sjuktransporter eller andra samhällsviktiga insatser.