Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Mohammed Diaa Alzoubi, Rima Ghalyoun och Koman Ismail är tre av eleverna på Trafikverkets järnvägsutbildning för nyanlända ingenjörer.

Mohammed Diaa Alzoubi, Rima Ghalyoun och Koman Ismail är elever på Trafikverkets järnvägsutbildning.

Reportage: ”Vi är glada att vara första gruppen på utbildningen”

Omkring 150 nyanlända ingenjörer handplockades av Arbetsförmedlingen. Efter intervjuer återstod 50 personer som nu går Trafikverkets järnvägsutbildning för nyanlända ingenjörer (JUNA).

De kommer från hela Sverige – från Skellefteå till Malmö – men de flesta hör hemma i Sydsverige. Eleverna började i augusti och har nu kommit halvvägs i sin utbildning.

Tre av JUNA-deltagarna är Koman Ismail, Rima Ghalyoun och Mohammad Diaa Alzoubi, som alla kommer från Syrien. Efter introduktion och en tio veckor lång kurs i yrkessvenska i Helsingborg går de nu på Trafikverksskolan i Ängelholm – ett stenkast från järnvägsstationen.

– Vi är glada att vara första gruppen här. Vi har bra lärare som förklarar tydligt, säger Koman under en rast mellan lektionerna.

Varvar teori och praktik

Den här tisdagen i januari har de undervisning i ett klassrum på Trafikverksskolan, men utbildningen varvar teori och praktik så ibland är de i ett laboratorium eller vid spårområdet utanför.

Utbildningen varvar teori med praktik, ibland här i labbet på Trafikverksskolan.
Utbildningen varvar teori med praktik, ibland här i labbet på Trafikverksskolan. Foto: Frida Vilhelmson


– De har visat hur trafikledningen styr tågen och hur växlarna fungerar, säger Diaa.

Han bor i Halmstad och tågpendlar till skolan. Diaa kom till Sverige 2014, tio månader efter avslutad teknikingenjörsutbildning i Aleppo.

– Det var svårt att få jobb där, så jag hann inte jobba innan jag kom till Sverige, säger han.

Efter en praktikperiod inom VVS föreslog Arbetsförmedlingen att han skulle söka till JUNA.

– Jag sa direkt att jag ville gå utbildningen. Jag vill vara ett gott exempel för andra nyanlända, säger Diaa.

Flyttade för utbildningen

Både Diaa, Rima och Koman tycker att det är intressant att lära sig hur det svenska järnvägsnätet är uppbyggt och berättar att järnvägsnätet i Syrien är i dåligt skick och dessutom dåligt utbyggt.

Rima Ghalyoun och Koman Ismail har ibland undervisning vid spårområdet på Trafikverksskolans område.
Rima Ghalyoun och Koman Ismail har ibland undervisning vid spårområdet på Trafikverksskolans område. Foto: Frida Vilhelmson


I Ängelholm läser de nu ämnen som banteknik, elteknik och signalteknik. Genom undervisningen har de märkt att det är stort fokus på säkerhet i Sverige.

– Det skiljer sig från hur man jobbar i Syrien, säger Diaa.

Rima Ghalyoun bodde i Halmstad när hon blev antagen till JUNA. I samband med utbildningsstarten ­flyttade hon och hennes familj till Ängelholm. Barnen – en 16-årig dotter och två söner på 9 och 14 år – var oroliga inför flytten.

– De tyckte att det var jobbigt att hitta nya vänner, förklarar hon.

Men nu börjar familjen landa.

Har jobbat i flera länder

För Koman Ismails del innebär studierna att han är borta från sin familj under veckorna. Han har bott i Sverige i tre och ett halvt år och har sin fru och två små döttrar i Västervik. Ändå tvekade han inte när han fick en plats på JUNA.

– Nej, aldrig. Jag försökte få jobb men det var svårt eftersom jag inte hade någon arbetslivserfarenhet från Sverige.

JUNA-eleven Koman Ismail
Koman Ismail veckopendlar från Västervik.

Koman är byggnadsingenjör och har jobbat i hemlandet men även varit projektledare och projektingenjör i Nigeria och ansvarig för stora vägprojekt i Kurdistan. Nu hyr Koman en sommarstuga i Ängelholm och åker hem till Västervik varannan helg.

– Det känns besvärligt att vara borta från min familj men det är bra för mig att gå den här utbildningen. Min fru läser svenska och jag försöker hjälpa henne via telefon, säger han.

Var skulle ni helst vilja jobba efter utbildningen?
– Jag jobbar gärna med banteknik. Jag älskar teknik, säger Rima.

– Jag skulle vilja jobba på Trafikverket. Redan på intervjun tyckte jag att det verkade bra, säger Koman och de andra håller med.