Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Dubbelt så många tåg med Västlänken

Västlänken dubblar tågkapaciteten i Göteborg. Men det har räknats på många olika sätt och här reder vi ut de två viktigaste.

675 tågankomster och avgångar belastar idag Göteborgs central. Detta kan variera från dag till dag men 675 är en snittsiffra framräknad för den bokade trafiken 2018.
Samma snittsiffra för när Västlänken är färdig beräknas bli 1125 i enlighet med Västra Götalandsregionens målbild och Trafikverkets basprognos. Det är närmare en fördubbling.

- Detta är en beskrivning av hur tågoperatörerna valt att lägga trafiken idag och en prognos för hur det kan se ut när Västlänken är färdig. Men det är inte ett så kallat kapacitetstal, säger Susanne Skovgaard, avdelningschef på Expertcenter.

Kapacitet är något annat

För snittsiffran är inte samma sak som kapacitet. Den teoretiska kapaciteten mäts i antal ankomster och avgångar per maxtimme, alltså hur många tåg som anläggningen klarar av per timme. 2018 är den siffran för Göteborgs Central 72.
72 ankomster och avgångar är det som Göteborgs Central rent teoretiskt klarar av idag.
När Västlänken är färdigställd beräknas den siffran vara 152.

 - Västlänken kommer att klara 40 tåg per timme. Men eftersom varje ankomst också är en avgång blir det 80 ankomster och avgångar per timme. Man ska dock komma ihåg att den teoretiska kapaciteten är matematiskt uträknad och med mycket små marginaler, säger Susanne Skovgaard.

Blir det någon skillnad?

- Det är inte snittsiffran som dubblar kapaciteten, säger Susanne, så man ska inte blanda ihop uttrycken. Men kapaciteten kommer att fördubblas i noden Göteborg.
- Färdigställandet av Västlänken är också bara början. Stationerna i Haga och Korsvägen kommer redan vid öppnandet att vara förberedda för 4-spårsstationer. När de sedan tas i drift och när anslutande banor får utbyggd kapacitet kommer kapaciteten att öka ännu mer, avslutar Susanne Skovgaard.

Vill du läsa mer om kapacitetsberäkningar för Västlänken kan du klicka här!