Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Fastighetsägare Göran Månsson från Catena och Boozts COO Niels Hemmingsen i Boozts nya lager i Ängelholm. Boozt omsätter upp emot 150.000 produkter om dagen.

Fastighetsägare Göran Månsson från Catena och Boozts COO Niels Hemmingsen i Boozts nya lager i Ängelholm. Boozt omsätter upp emot 150.000 produkter om dagen.

Gatekeeping undviker onödiga transporter

För e-handelsbolag i modebrancshen är det inte ovanligt att var tredje vara returneras. Men genom att tvinga kunden till en kontakt innan returen kan returhanteringen effektiviseras, samtidigt som köpupplevelsen inte behöver bli sämre för kunden.

Den som följer mediebevakningen av e-handel i allmänhet och kanske modebranschen i synnerhet, får lätt uppfattningen av att e-handeln har tagit över försäljningen. Men enligt e-modebolagets Boozts COO Niels Hemmingsen är vi inte riktigt där ännu.

- E-handeln utgör bara 13 procent av modeförsäljningen idag, men vi räknar med att det kommer växa till 45 procent år 2027.

Ett provrum i hemmet

En sådan utveckling ställer inte bara krav på leveranser till kund utan också på returlogistiken.
I snitt returneras åtta procent av varor som köpts genom e-handel, men i modebranschen är returnerandet mycket vanligare. Där är det inte ovanligt att var tredje vara skickas tillbaka.
Fri retur används som ett sätt att i lugn och ro prova kläderna i hemmet, och det är inte ovanligt att kunder beställer samma vara i flera storlekar för att returnera det som inte passar.
Klas Hjort från Lunds universitet har forskat på just returer och berättar om ett köpbeteende som bygger på fri och enkel retur av varor.

- Kunder som ofta returnerar kan uppfattas som olönsamma, men enligt våra studier är de i slutändan väldigt lönsamma om de är nöjda och återkommande, säger Klas Hjort.

Gatekeeping undviker onödiga returer

Det finns också sätt att effektivisera returhanteringen. Genom det som Klas Hjort kallar för gatekeeping kan e-handelsbolagen undvika onödig transport och hantering av returer.

- En tvingande kontakt innan kunden returnerar varan gör att bolaget kan ta mycket bättre beslut. Vill kunden returnera till exempel en trasig tröja där man känner till att det varit produktionsproblem kan man istället be kunden återvinna tröjan på ett så enkelt sätt som möjligt för den. Då slipper man återtransport och hantering.

Trafikverket vill utreda utmaningar i transportsystemet

Med en raketartad utveckling av e-handeln, kundernas krav på leverans samma dag och enkla och generösa returmöjligheter ställs transportsystemet på prov. Exakt hur vill nu Godstransportrådet i Skåne/Blekinge utreda närmare.

- Det har inte forskats så mycket kring detta och det är viktigt för oss att följa utvecklingen, säger Magnus Gustafsson på Trafikverket. Därför pratar vi nu om att be Lunds Universitet att titta på hur denna explosion av leveranser och returer påverkar stadskärnan och Trafikverkets anslutningar.