Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, infrastrukturminister Tomas Eneroth, uppfinnaren Gunnar Asplund, projektledaren Sofia Lundberg och konsortiets ordförande Hans Säll höll i saxarna. Foto: Hanna Wallén

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, infrastrukturminister Tomas Eneroth, uppfinnaren Gunnar Asplund, projektledaren Sofia Lundberg och konsortiets ordförande Hans Säll höll i saxarna.

Elvägen utanför Arlanda officiellt invigd

Nu är banden klippta för teststräckan på väg 893 mellan Rosersberg och Arlanda, den första i landet med laddning underifrån. Förutom en pressträff med stor uppslutning höll konsortiet seminarier med infrastrukturministern och andra intressenter.

Hundratals personer fanns på plats i Drive Labs eventhall strax utanför Arlanda. Eftersom alla av säkerhetsskäl inte kunde vara med på bandklippningen, visades en film därifrån. Alla kunde däremot besöka den inhägnade testbanan i slutet av dagen för att se tekniken "in action". Innan dess fick de lyssna till en rad talare på scenen, bland andra Lena Erixon och Tomas Eneroth.

– Det här är ett utmärkt exempel på den svenska modellen – smarta upphandlingar från Trafikverket och bra samarbete mellan bransch och myndigheter, sa Tomas Eneroth. Sverige är ett föregångsland här, likaså i klimatfrågan. Om teknikimplementeringen fungerar och vi hittar bra affärsmodeller tror jag på snabb expansion för elvägar – kanske redan inom tio år.

Transportslag som tidigare konkurrerat med varandra ska samverka, tillade ministern. Även om vi gör satsningar på järnväg och sjöfart måste vi optimera godssystemet och använda befintlig infrastruktur på smart sätt.

– Jag är glad att få inviga min andra elväg på allmän väg, sa Lena Erixon. Den är frukten av ett väldigt gott samarbete, där vi köper kunskap och innovation genom en ny modell, förkommersiell upphandling. Vi ser detta som ett viktigt steg för ett hållbart transportsystem och har lämnat en färdplan för elvägar till regeringen.

Klimatgaser från tung trafik kan halveras

Minst två nya tekniker kommer att analyseras genom ytterligare förkommersiella upphandlingar. Planen är att nyttja analyserna i nästa uppdatering av nationell plan och föreslå sträckor. Hälften av de tunga transporterna går på endast fem procent av Sveriges 10 000 mil statlig väg, och skulle de 500 milen elektrifieras kan utsläppen av klimatgaser från tung trafik halveras. Kostnaderna är ännu svåra att beräkna, men att nyttja befintlig väg borgar för en lönsam investering.

Att hitta gemensamma standarder och regelverk för elvägar är också en central fråga:

– Vi kan inte sitta på kammaren i Sverige. Redan nu finns ett samarbetsavtal med Tyskland, och kan vi bygga på med Frankrike blir vi starka, framhöll Jan Pettersson, programchef elvägar på Trafikverket. Han fick medhåll av ministern och Lena Erixon, som ser (minst) en europeisk standard som målet. Och intresset finns – en rad transportministrar och EU-kommissionärer har varit på besök.

– Vi ska inte nöja oss med att göra innovationer, utan också exportera dem. Sverige ska vara den permanenta världsutställningen vad gäller ny miljösmart teknik, fastslog Tomas Eneroth.

Annika Ramsköld. Foto: Vattenfall

Hallå där, Annika Ramsköld ...

... hållbarhetschef på Vattenfall, som förser banan med el och har norra Europas största laddinfrastruktur.

Passar elvägar extra bra i Sverige, som har stor andel "grön" el?
– Idag står transporterna för en tredjedel av utsläppen och genom elektrifiering kan vi nå nollutsläpp. Vi har identifierat ellösningar för persontrafik och bussar. Nu är det den tunga trafikens tur. Även i länder som Tyskland skulle det vara en miljövinst, eftersom eldrivna fordon är mycket mer effektiva. Men vi som redan har mycket förnybart bör gå i bräschen.

Vad tror du om framtiden för elvägar?
– Att vi kommer se det på de stora transportsträckorna, framför allt på de fem procent som har hälften av den tunga trafiken.