Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Klart för byggstart av Västlänken

Mark- och miljööverdomstolen har idag beslutat att ge verkställighet för bygget av tågtunneln Västlänken i Göteborg. Därmed kan det arbete som omfattas av villkoren i tillståndet som Mark- och miljödomstolen gav i januari i år inledas.

Verkställigheten innebär att tillståndet börjar gälla innan domen vunnit laga kraft. Domen från i januari överklagades av flera parter. Även om Mark- och miljööverdomstolen nu meddelat att man inte ger prövningstillstånd till någon annan part än Trafikverket kan detta beslut överklagas till Högsta domstolen, därför har domen inte vunnit laga kraft.

Tillståndet från Mark- och miljödomstolen omfattar bland annat villkor för arbeten som påverkar grundvattnet, exempelvis schaktning och sprängning. Villkoren reglerar även bullernivåer samt villkor för vibrationer och utsläpp av vatten.

- När alla relevanta tillstånd finns är det möjligt att få verkställighet, säger Ulf Edling, verksjurist på Trafikverket. Denna juridiska möjlighet är vanligt förekommande när det gäller infrastrukturprojekt.

Bygget av Västlänken fortsätter nu som planerat. Förberedande arbeten, bland annat ledningsomläggningar och trädflytt, har pågått under en längre tid och på senare tid har entreprenörerna även börjat etablera arbetsplatser.

- Att vi kommer igång med det egentliga byggskedet nu ger oss bra förutsättningar att bygga Västlänken inom utsatt tid och budget, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket. Bygget av Västlänken kommer att märkas i staden, men vi ska göra vårt yttersta för att minska påverkan. Vissa grupper, särskilt de som bor och verkar nära våra byggarbetsplatser påverkas mer än andra och vi har förståelse för att det kan bli jobbigt. Därför kommer en öppen dialog med dessa grupper att ha hög prioritet för oss under byggskedet.

Tågtunneln Västlänken byggs för att öka kapaciteten på Göteborgs Central, något som är betydelsefullt både för det lokala, regionala och nationella transportsystemet.

- Staten har valt att investera i Västlänken i Göteborg eftersom en förstärkning av tågsystemet i Göteborg är av stort intresse nationellt, säger Bengt Rydhed som är t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst. Sveriges järnvägsnät utvecklas hela tiden och Trafikverket bygger etappvis i takt med att regeringen avsätter medel i nationell plan.

Domstolens beslut innebär även verkställighet för projekt Olskroken planskildhet, under förutsättning att Göteborgs Stads detaljplan för området vunnit laga kraft.

Mark- och miljööverdomstolen beslutade även att ge prövningstillstånd till Trafikverket för överklagan av Mark- och miljödomstolens villkor beträffande möjligheten att söka dispens för miljöstörande verksamhet. Detta är ett villkor som framförallt påverkar byggnationen av Olskroken planskildhet. Några andra prövningstillstånd gavs inte.

Fakta

  • Västlänken är en järnväg för pendel- och regiontåg i tunnel under centrala Göteborg med tre nya stationer under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central.
  • Tågtunneln byggs för att underlätta resandet i Göteborg och Västsverige. Västlänken skapar plats för fler tåg, minskar sårbarheten i järnvägssystemet och gör det möjligt att åka tåg till fler platser i Göteborg.
  • Västlänken är ett av de infrastrukturprojekt som ingår i Västsvenska paketet.

Projektets milstolpar

2001: Arbete med idéstudie och förstudie inleds.
2004: Järnvägsutredningen, där man utreder olika alternativa sträckningar, startar.
2007: Järnvägsutredningen avslutas. Slutsatsen är att sträckningen via Haga-Korsvägen bäst uppfyller målen.
2014: Regeringen ger tillåtlighet enligt miljöbalken i november 2014.
2017 (juni): Järnvägsplanen vinner laga kraft.
2018 (januari): Mark- och miljödomstolen ger tillstånd med villkor, men ingen verkställighet.
2018 (februari): Göteborg Stads detaljplan för Västlänkens sträckning vinner laga kraft.
2018 (maj): Mark- och miljööverdomstolen beslutar om verkställighet för start av bygget