Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets Maria Krafft. Foto: Samuel Scott

Infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets Maria Krafft. Foto: Samuel Scott

Ministern på plats när geofencing testades i Stockholm

Geofencing är en digital, geografisk zon där uppkopplade fordon kan styras på olika sätt. Den 29 maj åkte infrastrukturministern och media på provtur, då näringsliv och offentlig sektor tillsammans demonstrerade tekniken i kvarteren runt KTH i Stockholm.

Med geofencing-teknik kan till exempel fordons hastighet och användning av bränsle eller el styras – något som bidrar till hållbara och säkrare stadsmiljöer.

Unikt samarbete för digital infrastruktur

Trafikverket har i uppdrag av regeringen att testa geofencing i stadsmiljö och leder därför ett banbrytande samarbetsprojekt där även Scania, Volvokoncernen, Volvo Cars, Stockholms stad, Göteborgs stad och Veoneer deltar.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth i en lastbilshytt. Foto: Samuel Scott
Ministern på lastbilstur. Foto: Samuel Scott

– Den här tekniken har ett brett tillämpningsområde, bland annat i att skapa säkrare miljöer – vare sig vi talar trafiksäkerhet eller säkerhet i en vidare mening, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth. Den är också en del i den permanenta världsutställning jag vill att Sverige ska vara, där svensk exportindustri är i framkant.

Kan försvåra terrorattacker med fordon

Fröet till den svenska kraftsamlingen kring geofencing såddes efter terrordådet på Drottninggatan 2017. Tekniken kommer på sikt även att kunna begränsa fordons tillgång till zoner, något som förutom att skona miljön kan försvåra liknande attacker.

– I nuläget har geofencing mest att hämta hem när det gäller oplanerade olyckor, betonar Maria Krafft, måldirektör trafiksäkerhet på Trafikverket. Vi kan idag inte stänga ute fordon, och ser hellre internationella lösningar än lokala. På sikt kan man möjligen villkora närvaron; "ska du vara här måste du följa vissa regler".

Säkrare, hållbara och smartare stadsmiljöer

Alla måste heller inte vara uppkopplade för att nå vinster. Till en början tittar man främst på nyttotrafiken, som kollektivtrafik och godstransporter. Vinsterna nås eftersom nyttotrafiken sätter tempot för övrig trafik. Vid event skulle också polisen kunna göra en temporär, geofencad zon.

Testbussen. Foto: Samuel Scott
Testbussen. Foto: Samuel Scott

Tekniken är inte på något sätt knuten till självkörande fordon, däremot är den en naturlig brygga till och förutsättning för ökad automatisering.

Före testturerna med buss, lastbil och personbil i en zon som satts upp för eventet, hölls en paneldiskussion. Flera av parterna ansåg att samordning och standardisering är utmaningen, inte själva tekniken. Vikten av "morötter" framhölls också.

– Vi behöver skapa efterfrågan på dessa fordon snarare än att kräva att man ska byta till dem, menade bland andra Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms stad. Att till exempel koppla tillstånd för nattleveranser till geofencing kan vara ett sätt; då får jag något jag annars inte skulle fått.

Se intervjuer med Maria Krafft och Tomas Eneroth i filmen nedan.