Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Österbyskolan är Årets Future City-skola

Den 3 maj gick finalen i Future City av stapeln, tävlingen där skola och näringsliv möts för att bygga framtidens stad. Årets tema var ”Ägarskap och ansvar” och förstapriset gick till Österbyskolan från Österbybruk.

Temat "Ägarskap och ansvar" handlar om vem som bestämmer hur staden ska se ut och styras. I det ligger också frågor om hur Sverige ser ut i framtiden när det gäller transporter, hållbarhet och energilösningar.

Flera skolor prisades

Priset på 25000 kronor delas ut till den skola som har utmärkt sig i samtliga kategorier – Future City Minecraft, Future City Uppsats och Future City Modell, och i år kammade Österbyskolan från Österbybruk hem prischecken.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg var på plats för att dela ut årets priser, som också bestod av två specialpriser. "Årets sociala hållbarhetspris" gick till Montessoriskolan Pärlan i Skene, och "Bästa storstadslösning" gick till Viktor Rydberg Vasastan.

– Det är spännande att se hur eleverna med sin kreativitet och kunskap bygger framtidens stad. Tävlingen fungerar som en plattform för utbyte mellan skola och näringsliv med målet att inspirera barn och ungdomar att bli framtida samhällsutvecklare, säger Annica Thomsson, Trafikverkets representant i Future City.

Vad är Future City?

Future City är en ämnesöverskridande tävling för årskurs 6-9. I Future City möts skola och näringsliv för att bygga framtidens stad. Uppgiften kräver bland annat kreativitet, lagarbete och förmåga att lösa problem.

Future City ska:

  • vara ett forum för utbyte mellan lärare, elever och näringsliv
  • öka nyfikenheten och kunskapen kring samhällsbyggnadssektorns alla yrken
  • ge eleverna en rolig, spännande och utmanande upplevelse
  • bygga upp kunskap och intresse kring hur vi tillsammans kan skapa ett hållbart samhälle
  • öka förståelsen för att yrkena inom samhällsbyggnad är mångfacetterade och bland annat fordrar kreativitet, problemlösning, lagarbete samt skriftlig och muntlig kommunikation
  • ge eleverna övning inom dessa områden.