Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Det är i Stockholm/Mälardalen som tunnlar tvättas med exakt denna metod. Konstverk och delar med sprutbetong ställer högre krav än i kortare tunnlar, som ofta har kakel eller andra icke-porösa material. Foto: Kerstin Ericsson

I Stockholm/Mälardalen tvättas tunnlar med denna metod. Konstverk och delar med sprutbetong ställer högre krav än i kortare tunnlar, som ofta har kakel eller andra icke-porösa material. Foto: Kerstin Ericsson

Vårstädning i tunneln

Heltvätt av vägtunnlar är en metod som växte fram när Södra länken byggdes och har sedan spritts till fler platser i Stockholm och Mälardalen. En natt i april följde vi med ner i underjorden och fick bevittna en febril aktivitet som få känner till.

Klockan är 22.30 på kvällen och en kolonn av specialutrustade fordon kör in i Norra länkens tunnelmynning vid Roslagstull i Stockholm. Vi har precis fått tillträde till det ena tunnelröret, som stängts av fram till klockan 5 på morgonen. Nu väntar en blöt natt, i bokstavlig bemärkelse.

– Vägbanorna tvättar vi dagligen vilket innebär ungefär var tredje vecka på en och samma plats, förklarar Kim Mitts, projektledare på Underhåll. Heltvätten, där även tak och väggar rengörs, gör vi en gång varje vår och höst. Här i Norra länken tar det normalt tre nätter per tunnelrör.

Vid en första anblick ser tunneln inte särskilt smutsig ut, men ett finger längs väggen avslöjar läget. Foto: Kerstin Ericsson
Vid en första anblick ser tunneln inte särskilt smutsig ut, men ett finger längs väggen avslöjar läget. Foto: Kerstin Ericsson

För trafiksäkerhetens skull

Norra och Södra länken är några av landets mest trafikerade vägtunnlar och blir snabbt ingrodda av sot från avgaser, damm, gummirester och asfaltrester. Vintertid drar bilarna även med sig salt in. Att man tvättar vägtunnlar har både estetiska och trafiksäkerhetsskäl.

– Det finns mycket teknik här, till exempel belysning och VMS*-skyltar som trafikanterna ska kunna se ordentligt. Genom att hålla dem rena förlänger vi också livslängden på utrustningen, säger Kim.

I början av tvätten är symbolerna på skylten ordentligt nedmattade av smutsen. Foto: Kerstin Ericsson
I början av tvätten är symbolerna på skylten ordentligt nedmattade av smutsen. Foto: Kerstin Ericsson

Svevia har utförandeentreprenaden och arbetar på avrop av Trafikverket. De har även ett kontrakt för Stockholms stad, som ansvarar för vissa tunnlar i innerstaden. Arbetena sysselsätter ungefär sex personer på heltid under vår och höst.

– De jobbar nattskift sju dagar i sträck varav några dagar åt Stockholms stad, och är sedan lediga sju, förklarar Svevias platschef Kristoffer Hägvall. Sedan tar vi in extra personal som kör TMA**-bilar de gånger vi inte har tunneln helt stängd. Sommartid är det lugnare.

Kristoffer Hägvall, platschef Svevia och Kim Mitts, projektledare Trafikverket. Foto: Kerstin Ericsson
Kristoffer Hägvall, platschef Svevia och Kim Mitts, projektledare Trafikverket. Foto: Kerstin Ericsson

Gott om utmaningar

Idag har man förstärkt truppen med fler tvättbilar från underentreprenören Mesta från Norge. Det arbete som skulle ske på två nätter måste nämligen plötsligt göras på en. Stockholms stad ska lyfta en bro vid Eugenia och tunneln får då inte vara avstängd lika länge som planerat.

– En av utmaningarna är de konstverk som pryder tunneln. Det går inte att tvätta med den vanliga högtryckstvätten och om vi använder borste finns risk för repor, så vi kör handtvätt med något lägre tryck. Det finns en peng avsatt för det här, säger Kristoffer Hägvall.

Konstverken tål inte alltför högt tryck, men måste ändå tvättas grundligt. Det görs för hand. Foto: Kerstin Ericsson
Konstverken tål inte alltför högt tryck, men måste ändå tvättas grundligt. Det görs för hand. Foto: Kerstin Ericsson

Sträckorna med sprutbetong är också besvärliga, då den betongen suger åt sig smuts väldigt bra. Rengöringsmedlen som används är godkända enligt Trafikverkets lista Chemsoft och det mest använda är märkt med Bra miljöval. Man inväntar också ett nytt fordon med en särskild borste, framför allt för sidobarriärerna.

– Borstverktyget är ett led i att minska kemanvändningen, men vi kommer alltid behöva använda kem för taktvätten och även för skyltarna av trafiksäkerhetsskäl, säger Kim Mitts.

Ernst Billgrens konstverk Öppna landskap löper längs flera hundra meter av bägge sidors väggar. Det plexiglasliknande materialet är ingen dröm för tunneltvättarna, men efter tvätten blänker det nästan som en spegel. Foto: Kerstin Ericsson
Ernst Billgrens konstverk Öppna landskap löper längs flera hundra meter av bägge sidors väggar. Det plexiglasliknande materialet är ingen dröm för tunneltvättarna, men efter tvätten blänker det nästan som en spegel. Foto: Kerstin Ericsson

*VMS=Variable Message Sign
**TMA=Truck Mounted Attenuator, ett påkörningsskydd som används vid framför allt vägarbeten

Fakta

Tvättning och renhållning av vägtunnlar i Stockholm och Mälardalen är ett uppdrag på 5+2 år, budget ca 23 miljoner per år. Omfattar bland annat Södra och Norra länken, Törnskogstunneln på Norrortsleden, Muskötunneln, Fredhällstunneln på Essingeleden, Lindötunneln på Ekerö, Rinkeby/Tensta på E18, Vallentuna, Åkersberga vid centrumet, samt två tunnlar mellan Västerås och Enköping (Frösvitunneln och Ullundatunneln).

Tvätt av betongvägg. Foto: Kerstin Ericsson
Tvätt av betongvägg. Foto: Kerstin Ericsson

Vid heltvätt kör först fem bilar som tvättar tak och väggar. Framtill sitter en förlängbar arm med en ramp längst fram som kan köras med antingen hög- eller lågtryck. Sedan kommer tre fordon som tvättar vägbanan och suger upp spillvattnet. Dessa kallas Supersug. Vattnet som lägger sig ovanpå sediment och slam släpps ut i tunnelns dagvattensystem, men när slammet har stigit i tanken (går ofta på en natt) körs det iväg och tippas i ett tätt flak som går till deponi.

Norra länken är totalt ca 13 km lång, varav nio är bergtunnel och fyra betongtunnel. Vid en heltvätt krävs normalt åtta tvättbilar och ett gäng handtvättare.