Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Banarbeten begränsar järnvägstrafiken mellan Stockholm och Göteborg

Under försommaren har två planerade banarbeten på stråket Stockholm-Göteborg blivit uppskjutna. För att komma i kapp och säkerställa en framkomlig järnväg kommer dessa arbeten att genomföras under närmsta veckorna. Arbetet kommer att begränsa tågtrafiken.

Under våren och försommaren har två delar av Trafikverkets banarbeten på Västra Stambanan blivit uppskjutna. Det berodde på tekniska problem, extremt väder och beslut om att öppna banan under en period av hård trafikering. För att komma i kapp med produktionen och säkerställa en framkomlig och säker järnväg kommer arbetet med de inställda etapperna att genomföras under veckorna 27-29. Under dessa veckor kommer en del tåg att ställas in.

– Nu kommer vi behöva utföra arbeten som leder till ytterligare reducering i snabbtågstrafiken mellan Göteborg och Stockholm samt i regionaltågtrafiken mellan Skövde och Göteborg de närmsta veckorna. Trafikverket har tagit beslutet men vi har arbetat fram trafikupplägget i samverkan med järnvägsföretagen för att hantera detta på bästa sätt, säger Roberto Maiorana, Trafikledningschef på Trafikverket.

Fler förändringar i tågtrafiken kommer att behöva göras till och med vecka 33. För mer information hur din resa påverkas, kontakta respektive järnvägsföretag.

Viktigaste sommarjobben

Under sommaren 2018 arbetar Trafikverket hårt med att modernisera Västra Stambanan, vilket påverkar tågtrafiken. Stockholm central – Stockholms södra (Getingmidjan) är avstängd ett antal veckor samtidigt som det är enkelspårsdrift på andra delar av stråket Stockholm-Göteborg på grund av bland annat ett spårbyte.

– Vi lägger arbetena under sommarhalvåret på grund av temperatur och väder. Men också för att färre arbetspendlar på sommaren. Vi planerar våra arbeten på bästa sätt tillsammans med järnvägsföretagen så att trafiken inte ska störas mer än nödvändigt, menar Roberto Maiorana.