Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Elektriska tåg med järnmalm kommer in till en station. Foto: Bertil Bernhard.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nya krav på vägar när gruvan i Kaunisvaara öppnar igen

Trafikverket planerar för fortsatt upprustning av vägar för att klara transporterna från gruvan i Kaunisvaara, som öppnar igen efter fyra år utan verksamhet. Lastbilarna som ska trafikera sträckan väger 90 ton och minst en bro kommer att behöva bytas ut.

I mars stod det klart att nystartade bolaget Kaunis Iron återupptar malmbrytningen i Kaunisvaara. Där har verksamheten legat nere sedan 2014 då den tidigare ägaren gick i konkurs. Med början i augusti kommer produktionen igång och lastbilar med järnmalmskoncentrat kommer att gå från gruvan till omlastningsterminalen i Pitkäjärvi.

Järnmalmen fraktas sedan vidare med tåg. Kaunis Iron har nyligen skrivit ett femårsavtal värt 360 miljoner kronor, med järnvägsföretaget Railcare som ser till att malmen kommer till Narviks hamn för fortsatt transport med båt.

Trafikverket påbörjade upprustningen av vägen i projektet Malmtransporter mellan Kaunisvaara och Svappavaara i Kiruna kommun 2012, det så kallade MaKs-projektet. Men i och med gruvbolaget Northlands konkurs för fyra år sedan, avvaktades vidare åtgärder. Nu återstår cirka 55 kilometer vägsträcka som ska förbättras.

– Det är en del utmaningar, en bro vet vi att vi måste byta men det kan eventuellt bli två, säger Krister Palo, samordnare för MaKS-projektet.

Även arbetet med två förbifarter stannade upp när konkursen blev ett faktum. De vägsträckor som omfattas är delar av väg 99, väg 395, E45 och E10, en sammanlagd sträcka på 16 mil. Kaunis Iron räknar med att frakta två miljoner ton järnmalm per år när produktionen är i full gång hösten 2019.

– Vi behöver också vidta åtgärder för rennäringen med stängsling, viltpassager och ekodukter, berättar Krister Palo.

För närvarande finns inga pengar i budgeten avsatta till upprustningen av vägen. Därför går det inte att säga när arbetet beräknas vara klart. Transporter med 90 tons bruttovikt ställer också högre krav på infrastrukturen än vad som ingår i statens grundåtagande. Därför krävs medfinansiering för att Trafikverket ska kunna genomföra åtgärderna.