Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Färjerederiets fartygsflotta genomgår en klimatomställning. Sommaren 2019 sätts rederiets nya laddhybridfärja i trafik här på Gullmarsleden. Nu beställer rederiet ytterligare fyra miljöfärjor för trafik på den svenska östkusten. Foto: Kasper Dudzik

Färjerederiets fartygsflotta genomgår en klimatomställning. Sommaren 2019 sätts rederiets nya laddhybridfärja i trafik här på Gullmarsleden. Nu beställer rederiet ytterligare fyra miljöfärjor för trafik på den svenska östkusten. Foto: Kasper Dudzik

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trafikverket Färjerederiet gör sin största klimatomställning någonsin

Utifrån lagkravet på fossilfrihet fram till år 2045 gör Trafikverkets färjerederi nu sin största klimatomställning någonsin. Inriktningsbeslutet kallas Vision 45 och den första åtgärden är en beställning av fyra nya klimatneutrala vägfärjor.

Vision 45 innehåller flera delar, dels den långsiktiga tonnageplaneringen, dels en översikt av kostnader och tidplaner som kommer att revideras årligen och dels en genomgång av trafikbehov och teknikutveckling.

Helt nytt arbetssätt

En första konsekvens av Vision 45 är att Färjerederiet redan i år påbörjar beställningen av fyra nya 60-bilsfärjor för trafiken på ostkusten. Dessutom införs elektrisk lindrift på Lyrleden på Orust och konverteringen från frigående till lindrift på Blidösundsleden i Roslagen förbereds.
– Laddhybridfärjan Tellus tas i drift på Gullmarsleden, mellan Lysekil och Uddevalla, nästa år. I snabb takt driver vi sedan bygget av ytterligare fyra fartyg med alternativ, klimatneutral framdrift som ska tas i trafik de år som följer. Parallellt med den kraftfulla förnyelsen fortsätter vi med solenergi i våra färjelägen, skonsam manövrering och hållbar teknikutveckling, säger rederichef Erik Froste.

Stora investeringar

Fram till 2045 handlar det om att bygga 25 nya färjor, och att anpassa nuvarande flotta efter olika typer av fossilfria bränslen. Gammal teknik ska fasas ut och frigående färjeleder ska konverteras till elektrisk lindrift där det är möjligt. Rederiet driver, följer och understödjer forskningsprojekt om alternativ framdrift, med sikte mot varaktiga förändringar.