Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Den nya, blå dubbeldäckaren, Mälartåg.

Den nya, blå dubbeldäckaren visades nyligen upp på Stockholms central.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nya tåg på nya spår ska lyfta Mälardalen

Tack vare Citybanan är det nu möjligt att köra fler tåg till och från Stockholm. Dessutom har landsting och regioner i östra Svealand bildat bolaget Mälardalstrafik, köpt in 33 nya regionaltåg för att bidra till fler tågavgångar och ökad punktlighet.

Tågen, som nyligen visades upp på Stockholms centralstation, kallas Mälartåg och börjar rulla under 2019. Ett mål är att köra halvtimmestrafik till/från Stockholm morgon och kväll.

Tågen är tillverkade av Stadler i Schweiz och är tvåvåningståg av DOSTO-modell. Varje tåg kommer att ha över 330 sittplatser med stolar av hög komfort. Alla platserna har wifi, arbetsbord med läslampor och eluttag. Det blir också plats för sex cyklar på varje tåg.

Trafikverket har skapat förutsättningar för halvtimmestrafik genom fyra stora projekt. De är i högsta grad är en framgångsfaktor för Mälartågen: Citybanan, Getingmidjan, Mälarbanan och Svealandsbanan.

  • Citybanan
    En ny pendeltågstunnel och två nya pendeltågsstationer invigdes i juli 2017. Citybanan fördubblar antalet spår söder om Stockholms central, genom att alla pendeltåg leds genom en ny tunnel. På så sätt frigörs spår för regional-, fjärr- och godståg.
  • Getingmidjan
    Sträckan mellan Stockholms central och Stockholms södra rustas just nu upp. Det är en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor. Getingmidjan stängs av helt under 8 veckor på somrarna, till och med 2020, för att Trafikverket ska kunna renovera spåren effektivt.
  • Mälarbanan
    På sträckan Tomteboda-Kallhäll, norr om Mälaren, blir två spår fyra. Pendeltågen separeras från övrig tågtrafik för att möjliggöra tätare turer, bättre punktlighet och kortare restid. I Solna kommer den nya järnvägen delvis att gå i tunnel. Dessutom får Solna en ny pendeltågsstation i Huvudsta.
  • Svealandsbanan På sträckan Strängnäs–Härad har 8,5 kilometer dubbelspår byggts inklusive tunnel 2,9 kilometer. Sträckan öppnades i juni 2018. Det har ökat kapaciteten och minskar risken för förseningar.

Samverkan mellan Mälardalstrafik och Trafikverket är avgörande för att kunna utveckla tillgängligheten i östra Svealand på ett hållbart sätt. Med en bättre kommunikation skapas förutsättningar för expansion och utveckling av hela regionen.

Mälartåg interiör
Mälartåg har tagits fram för att passa pendlaren. De dubbeldäckade tågen har arbetsbord med tillgång till wifi, läslampor och eluttag. Foto: Mälardalstrafik

 

Mälartåg

  • 33 nya tåg kommer att trafikera Svealandsbanan, Sörmlandspilen, Nyköpingsbanan och Uven, med start 2019.

  • Mälartåg tillverkas i Schweiz och kommer att kunna köra i upp till 200 kilometer/timme.

  • Regiontågen är dubbeldäckade och har 333 fasta sittplatser med ställbara stolar.  Alla sittplatser har arbetsbord med tillgång till wifi, läslampor och eluttag.

  • I tåget finns en tyst avdelning. Här finns även plats för cyklar.

Källa: malardalstrafik.se

 

Mälardalstrafik

Mälardalstrafik är ett gemensamt bolag för Stockholms läns landsting, Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län och Region Östergötland.

Mälardalstrafik som står bakom den nya pendlarbiljetten, Movingo, som infördes under 2017. Movingo går att köpa på olika sträckor i Sörmland, Örebro län, Västmanland, Östergötland, Uppsala och Stockholms län. Biljetten är giltig både på tåg och lokaltrafik.

Citybanan är delfinansierad av de kommuner och landsting som ingår i Mälardalstrafik. År 2007 förhandlade staten fram ett avtal att de tillsammans skulle bidra med två miljarder kronor. Citybanan kostade 16,8 miljarder kronor att bygga.