Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Äntligen startar bygget med Norrbotniabanan

Det var en historisk dag när Stefan Löfven tillsammans med Lena Erixon tog det första skoptaget på Norrbotniabanan. Planerna som har funnits i flera decennier blir nu äntligen verklighet.

Ute i skogen några kilometer norr om Umeå samlades på torsdagen, den 23 augusti, nära hundra personer som på ett eller annat sätt har varit delaktiga i planerna för Norrbotniabanan. Kommuner, regioner, organisationer, näringsliv och representanter för projektet var tillsammans med generaldirektör Lena Erixon, infrastrukturminister Tomas Eneroth och statsminister Stefan Löfven på plats.

– Näringslivet i norra delen av Sverige är avgörande för vårt land. Här finns en stor del av våra naturresurser, här finns ett exportvärde, här bryts malmen och här växer det gröna guldet. Bara längs kusten från Umeå och norrut lever och verkar nära 400 000 människor, självklart ska infrastrukturen vara stark här. Fullt utbyggd kommer Norrbotniabanan länka samman inte bara Norrland utan hela landet, sa Stefan Löfven när han inledde sitt tal från scenen.

Den befintliga stambanan mellan Luleå och Umeå är enkelspårig och har en både kurvig och backig profil. Den nya Norrbotniabanan får en rakare sträckning på 27 mil nära kusten.

– Det ska bli möjligt att åka raka spåret mellan norrlandskustens städer. Norrbotniabanan blir en modern järnväg som klarar högre hastigheter och tyngre laster, vilket gynnar både person- och godstrafik, sa Lena Erixon.

Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket, Tomas Eneroth, infrastrukturminister och moderator för dagen Anna Lihr, kommunikationsdirektör Trafikverket

– Den här investeringen är viktig för export och industriella utveckling men den förstärker också arbetsmarknaden i regionerna, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth.

I den nationella transportplanen för 2018-2029 anslår regeringen pengar till bygget av Norrbotniabanan för sträckan mellan Umeå och Skellefteå. Arbetet med att ta fram järnvägsplanen för sträckan pågår för fullt.

– Järnvägsplanen för den första milen är fastställd och klar för byggstart, säger Marie Eriksson, projektledare för delsträckan Umeå-Dåva.

Marie Eriksson, projektledare på Trafikverket för sträckan Umeå-Dåva.
Helena Eriksson regional direktör på Trafikverket i Nord tillsammans med Stefan Löfven samtalar med representanter för regionerna.