Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kristina Gabrielii, till vänster, och Charlotte Bergman ledde varsitt lag och tog emot diplomen på scen. Charlotte håller här upp modellen av den rör- eller ormliknande bron. Till höger moderatorn Åsa Uhlin. Foto: Sven Hunhammar

Kristina Gabrielii, till vänster, och Charlotte Bergman ledde varsitt lag och tog emot diplomen på scen. Charlotte håller här upp modellen av den rör- eller ormliknande bron. Till höger moderatorn Åsa Uhlin.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ormformad och havsodlad bro vann innovationstävling

Infrastrukturbranschen har inom ramen för en innovationstävling funderat på hur Öresundsbron skulle kunna byggas med nollutsläpp av växthusgaser år 2045. Nu har de två lagen, som vart och ett tog fram flera bidrag, vunnit varsin kategori i tävlingen.

Varje lag skulle presentera fem bidrag var, varav pre-juryn sedan rekommenderade två per kategori till den slutliga juryn. Som tur var hade bägge i slutänden samma favoriter.

Energipositiv bro

En orm- eller rörformad bro i klimatpositiv stål och betong, med åttkantig struktur – som i en bikaka – vann kategorin Transformativ helhetslösning för nollutsläpp. Rörformen gör att konstruktionen får stadga och ändå är lätt. I "bikakans" luckor kan man dessutom sätta vindsnurror och solceller, så att bron producerar energi istället för förbruka.

– Delar av detta koncept skulle kunna användas redan i den befintliga bron, berättar Lovisa Moritz som var Trafikverkets representant i pre-juryn.

Odlad biobetong

Den andra kategorin, Banbrytande innovationskoncept, togs hem av ett bidrag där naturens egna processer "odlar" fram broelement i biobetong med hjälp av koldioxid och kalk från havet – utan att behöva tillföra andra resurser än en grundstruktur och energi i form av väldigt låg ström, på platser som har naturligt höga halter av kalkstenssediment. Odlingen kan ta ungefär tio år.

– Materialet liknar korall, förklarar Lovisa Moritz. Den här processen fungerar i salta, tropiska vatten, vilket även skulle bidra till fattiga länders utveckling.

Självklart för Trafikverket att stötta

Trafikverket har varit en av tävlingsarrangörerna, tillsammans med initiativtagaren Naturvårdsverket och andra myndigheter. När vinnarna utsågs i Almedalen representerades juryns beslut av måldirektör Sven Hunhammar.

– Trafikverket nappade genast på detta initiativ. Vi har varit engagerade i bland annat studiebesök och seminarier som hållits för tävlingsdeltagarna under året, och som landets största upphandlare ställer vi sedan två år tillbaka krav i våra upphandlingar på att minska klimatpåverkan, sa Sven Hunhammar inför åhörarna i Almedalen.

Så går vi vidare

Den stora vinnaren är förstås infrastrukturbranschen, som nu har totalt tio lovande innovationskoncept för nollutsläpp. Hur ska de goda idéerna tas vidare?

– Vi på Trafikverket ska titta vidare på dem och se vad som har verklig potential. Om inte annat kan man alltid hitta inspiration, säger Lovisa Moritz. För att nå vinningar utsläppsmässigt måste inte koncepten utföras i sin helhet – man kan även låna delar ur lagens olika förslag. Trafikverket utvecklar även upphandlingsformerna för att främja utvecklingsfrämjande åtgärder.

Bägge lagen på en grävmaskinskopa i Kirunagruvan. Bilden togs vid ett internat om stadsomvandling och spetstekniker. Namn på samtliga lagmedlemmar finns i separat pdf, se länkar. Foto: Åsa Lindgren
Bägge lagen på en grävmaskinskopa i Kirunagruvan. Bilden togs vid ett internat om stadsomvandling och spetstekniker. Namn på samtliga lagmedlemmar finns i separat pdf, se länkar.