Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Rulltrappor och ERTMS i senaste avsnittet av Järnvägspodden

Järnvägspodden gör en rivstart med två stekheta ämnen. För att du som lyssnar inte ska få det för hett om öronen sänker vi avslutningstempot och lyfter årsdagen av en sorglig händelse som kom att bidra till en del av järnvägens säkerhetskultur.

Först ut i detta 11:e avsnitt är Pär Gustafsson, avdelningschef Kommunikation, som får den något tvivelaktiga äran att summera den gångna sommarens utmaningar. Fredagen den 13 spelar en viss roll i denna historia om en ovanligt het årstid kryddad med solkurvor, bränder och rulltrappor i gå-läge.

Därefter gör vi en spårändring över till ett ämne det också slår gnistor om. Anders Åkeson, projektchef för ERTMS, ger oss först en uppdatering om läget i projektet innan vi dyker ner på de två testbanor som tagits i drift. Detta gör vi tillsammans med projektledaren Peter Assor och projektingenjören Andreas Westerberg.

I tågtelegrammen presenterar vi som vanligt lite nyheter, men också tips på evenemang för alla er som brinner för Järnvägsfrågor! Och så kyler vi av oss med ett svalare Hittegods, där Staffan och Henrik Reuterdahl diskuterar 100-årsminnet av den mörkaste tågdagen i Sveriges historia.

Lyssnarrekord innan sommaren

Innan sommaren sändes avsnitt 9 av Järnvägspodden, Avsnittet slog tidigare lyssnarrekord med hästlängder och har i skrivande stund laddats ner över 40.000 gånger. Är du nyfiken på det avsnittet kan du lyssna här nedan.