Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Start för flygtrafik till Gällivare och Arvidsjaur i september

Nu är det klart med flygtrafik till och från Gällivare och Arvidsjaur. Trafikstarten sker den 15 september.

Trafikverket har beslutat att tilldela flygoperatören Regional Jet OÜ trafiken till och från Stockholm Arlanda på linjerna Gällivare och Arvidsjaur. Flygtrafiken, som kommer att ske med jetflygplan av typen Bombardier CRJ900 med 88-90 säten, börjar den 15 september.

– Det är viktigt för resenärer och näringsliv att trafiken snart är tillbaka, säger Anna Fällbom, chef Trafikavtal och transportnät på Trafikverket. Det känns mycket bra att vi med den här upphandlingen åter har trafik på alla linjer som Nextjet lämnade i och med konkursen.

Om Regional Jet OÜ

Regional Jet OÜ är en flygoperatör där den Estniska Staten äger 51 % och övriga 49 % ägs av polska statens flygbolag LOT.

Bolaget har ett nära samarbete med LOT och använder LOT's kommersiella plattform för försäljning av biljetter. Avgångarna presenteras som LO-flygningar och ingår i STAR-alliansen.

Jet OÜ är underleverantör till andra flygbolag och totalentreprenör för flygtrafik till enskilda regioner eller via nationella flygupphandlingar med allmän trafikplikt. Bolaget har bland annat långsiktiga kontrakt för LOT t ex Stockholm (ARN) – Warsawa och för SAS t ex Göteborg – Köpenhamn.

Bakgrund

När Nextjet AB den 17 maj 2018 gick i konkurs upphörde flygtrafiken på linjerna Arvidsjaur Stockholm Arlanda och Gällivare –Stockholm Arlanda. Dessutom upphörde trafiken till Stockholm på de upphandlade linjerna från Hemavan, Vilhelmina och Lycksele.

För att så snart som möjligt säkerställa en regelbunden flygtrafik till och med den 26 oktober 2019, dvs till innevarande avtalsperiods slut, på flyglinjerna från Arvidsjaur och Gällivare inledde Trafikverket omgående en upphandling enligt EU:s lufttrafikförordning (med krav på annonsering och ca två månaders anbudstid).
För trafiken till och från Stockholm Arlanda på linjerna Hemavan, Vilhelmina och Lycksele kunde Trafikverket använda ett så kallat nödförfarande i EUs lufttrafikförordning och tilldelade flygoperatören Amapola Flyg AB trafiken med trafikstart 1 juli.

För att lindra effekterna av uppehållen i flygtrafiken anordnade Trafikverket tillfällig anslutningstrafik i samverkan med de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbotten och Västerbotten.

Fakta

Trafikverket ska ingå och ansvara för statens avtal om transportpolitiskt motiverad interregional kollektivtrafik, inklusive flygtrafik, som inte upprätthålls i annan regi och där det saknas förutsättningar för kommersiell drift. Trafikplikten regleras enligt EU, lufttrafikförordning nr 1008/2008. Förordningen styr i vilken omfattning flygtrafiken ska bedrivas inom ramen för grundläggande tillgänglighet.

Läs mer om trafikavtal