Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bandvagnarna tar sig fram i all typ av terräng. Foto: Stefan Bratt

Bandvagnarna tar sig fram i all typ av terräng. Foto: Stefan Bratt

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Tre veckors insats vid sommarens skogsbränder

Bandvagnar och ledningsfordon. Kommunikationsutrustning och väderinformation. Men framför allt kompetent och samövad personal. Så formades Trafikverkets insats under sommarens stora skogsbränder.

Trafikverkets resurser skickades framför allt vid brandområdena i Ljusdals kommun i Gävleborgs län och Älvdalen i Dalarna.
Bandvagnarna användes i släckningsarbetet och för att transportera personal, utrustning och förnödenheter. I Ljusdal sattes bandvagnarna även in för att bearbeta myrmark så att det uppstod fuktiga gator som hindrade elden från att sprida sig.
Från ett av Trafikverkets ledningsfordon leddes och koordinerades insatserna från luften med flyg och helikoptrar.

Jim Milerud
Jim Milerud var en av Trafikverkets insatsledare i Ljusdal. Foto: Anna Lindquist

– Trafikverket tog under insatsen på sig uppgiften att koordinera civila resurser, bland annat olika typer av skogsmaskiner med förare. Dessa röjde brandgator och begöt terrängen med vatten intill de vägar som i många stycken utgjorde begränsningslinjer, berättar Jim Milerud som var en av dem som tjänstgjorde som Trafikverkets insatschef i Ljusdal.
Man körde också ut bränsle till fordonen samt mat och dryck till dem som arbetade i skogen.
– Det tog normalt cirka tre timmar att nå ut till alla bandvagnar och skogsmaskiner, men vissa dagar kunde vi inte ta oss fram till alla enheter på grund av röken och elden, fortsätter han.
Trafikverkets entreprenörer skyltade vägarna för omledning och bemannade spärrplatser för att förhindra obehörig trafik i brandområdet. Långväga transporter påverkades framför allt på riksväg 84 Hudiksvall–Sveg– Röros (Norge). När vägen stängdes av vid Kårböle innebar det att trafiken fick ta en omväg på 80 km, ibland längre beroende på rök- och brandutvecklingen.

I ständig beredskap

Trafikverket har en beredskapsorganisation som kan ge stöd till samhället vid extrema väderhändelser som översvämningar och stora bränder. Beslut om att aktivera de resurser som behövs tas av "Trafikverkets nationella tjänsteman i beredskap" som titeln heter, förkortat TIB.

Helikopter
Flyg och helikoptrar leddes från Trafikverkets ledningsbil. Foto: Stefan Bratt

– För oss som är insatsledare finns ingen formell larmlista, vi ingår i ett nätverk inom Trafikverket där många av oss känner varandra väl. Det är sällan problem att få någon att ställa upp i ett skarpt läge, säger Jim Milerud.
Kompetens inom samordning och planering, transporter och logistik, säkerhet och miljö är efterfrågade i en krisorganisation. Några av de trafikverkare som engageras har militär bakgrund.
Förutom egna medarbetare och entreprenörer deltar frivilligorganisationerna. Bandvagnarna körs av kontraktsanställd personal från Frivilliga automobilkåren, FAK. Ledningsfordonen har personal från Frivilliga radioorganisationen, FRO.

Bandvagnar och reservbroar

På några platser i landet har Trafikverket samlat sin materiel. Där finns grupper av bandvagnar med flera olika funktioner, ledningsfordon, portabla verkstäder och reservdelslager, elverk och kommunikationsutrustning. Därtill har Trafikverket en uppsättning med reservbroar. Fordonsresurser heter den enhet som förbereder och kör ut materielen till insatsområdet. Inom Fordonsresurser finns även tillgång till järnvägslok.
Både nu i sommar och vid tidigare storbränder som i Västmanland 2014 har ledningsstaberna fått meteorologiska data från det finmaskiga nät av mätstationer som Trafikverket har i sitt vägväderinformationssystem (VVIS). När det brinner i ett stort område är det viktigt att få lokala underrättelser om förändringar av temperatur, vindar och luftfuktighet.

Inventerar skadorna

Heta dagar, varma nätter, hårda vindar som växlade riktning. Knastertorra skogslandskap insvepta i brandrök och gnistregn. Sommarens skogsbränder innebar en enorm mobilisering av samhällets resurser och med många heroiska insatser från frivilliga.
Trafikverkets insats pågick i mer än tre veckor. Till slut kom regnet. Nu ska Trafikverket utvärdera hur myndighetens beredskapsorganisation fungerat under sommarens bränder. Samtidigt ska de skador som bränderna orsakat på vägarna kartläggas.