Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Assistansfordon i trafiken
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Vägassistans får köra med blåljus

Nu blir det lättare för vägassistansfordonen i Stockholm och Göteborg att ta sig fram till trafikolyckor. Bilarna ska betraktas som utryckningsfordon. De får därmed använda blåljus och ska ges företräde i trafiken, enligt Transportstyrelsens beslut.

– Det är jätteroligt att vi har fått det här, säger Lars Hedenström, projektledare för vägassistans på Underhåll, Trafikverket.
Vägassistansfordon åker ut till olycksplatser för att hjälpa räddningstjänst och polis med framkomligheten. Längst bak har de ljusskyltar med budskap och pilar som göra det lättare för trafikanterna att se att en olycka inträffat och hur de kan åka.

Slipper fastna i köer

På tungt trafikerade vägar, som Essingeleden där cirka 170 000 fordon passerar dagligen, är vägassistansen viktig. Men eftersom fordonen hittills inte fått köra med blåljus, mer än med vissa undantag, har det ibland tagit lång tid att ta sig fram till olycksplatsen.
– Utan blåljus får vi vänta i bilköerna som alla andra, säger Lars Hedenström.
Vägassistansfordonen i Stockholm har visserligen fått köra med blåljus även tidigare. Men bara vid akuta händelser som rör Södra länken eller Norra länken. Därför ansökte Trafikverket i våras om att bilarna skulle få betraktas som utryckningsfordon. Nyligen kom godkännandet från Transportstyrelsen.
– Från och med nu får vi även åka på övriga vägnätet. Det gör att vi kan komma till hjälp mycket snabbare, rädda och få bort hinder men framför allt att skydda de drabbade och de övriga blåljusenheterna, säger Lars Hedenström.

Helt nytt i Göteborg

Bilarna får betraktas som utryckningsfordon vid akuta trafikhändelser på vägnätet i och omkring Stockholms genomfartsleder. Även vägassistansfordonen i Göteborg ska få köra med blåljus.
– Det är helt nytt i Göteborg. Men där finns en begränsning på innerstaden och tre mil utåt, säger Lars Hedenström.
Innan vägassistansfordonen börjar köra som utryckningsfordon ska dock all personal genomgå en utbildning för så kallad utryckningskörning. Därmed dröjer till hösten innan de första bilarna använder blåljus.
– Det ställs större krav på en utryckningsförare. Kör man med blåljus påkallar man fri väg. Men man får aldrig köra snabbare än att man kan stanna.