Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

På trumspaning i Västerbotten

Följ med Christine och Mohammad under en dag på jobbet, två av de runt 60 nyanlända som jobbar med att inventera vägtrummor runt om i landet.

Utefter våra vägar finns många vägtrummor som är i dåligt skick. Under 60- och 70-talet lades till exempel många vägtrummor av plåt ned under vägarna, trummor som nu börjar rosta sönder. När en trumma kollapsar kan vägen behöva stängas av och grävas upp, vilket kostar pengar.

– Om vi kan ta reda på var de dåliga trummorna finns kan vi rikta våra resurser och spara pengar, säger Håkan Nordlander, projektledare för truminventering.

Problemet är att vi idag inte vet exakt var trummorna finns, hur många de är och i vilket skick de är i. När Håkan Nordlander hörde om Trafikverkets ambition att ge nyanlända eller långtidsarbetslösa praktik i staten såg han därför en möjlighet att kunna erbjuda praktikanter en vettig uppgift och samtidigt få in uppgifter om vägtrummorna.

Projektet började som ett försök i fyra orter under förra året. I år har det utökats till 18 orter runt om i landet, från Malmö i söder till Luleå i norr. Cirka 60 personer arbetar idag med att inventera vägtrummor. Med telefonen som arbetsverktyg hittar de trummorna, fotograferar och samlar in data om dem. Hittills har runt 50 000 trummor inventerats av vad som troligtvis är över en halv miljon i landet.

Tuffa krav

Kraven på de som sökt jobben som inventerarna har varit ganska tuffa, projektet har främst sökt akademiker som civilingenjörer, byggnadsingenjörer och lantmätare. Kandidaterna har intervjuats och om de gått vidare har de genom praktik i staten fått pröva på arbetet. De som klarat praktiken har sedan anställts som moderna beredskapsarbetare. Några av de som inventerade ifjol har i år arbetat med att handleda de nya inventerarna.

– Det finns många guldkorn bland de här beredskapsarbetarna som jag gärna ser blir kvar inom Trafikverket, många är jäkligt duktiga och ambitiösa, säger Håkan Nordlander.

Beredskapsarbetarna verkar också väldigt nöjda. Det visar svaren på en enkät som skickats ut till alla som arbetat i projektet.

– Roligast är att läsa att de flesta upplever att arbetet varit på riktigt, att de verkligen bidragit och skapat ett mervärde för oss på Trafikverket. Det som sticker ut mest är annars förbättringarna i språket, det hörs när jag träffar dem och bekräftas också i enkätsvaren. Många vågar använda svenska språket på ett helt annat sätt än innan tiden på Trafikverket.

Projektet tar slut i november men Håkan Nordlander hoppas på en fortsättning.

– Vi tycker att det här varit otroligt lyckat och hoppas att vi kan fortsätta nu när vi är inkörda. Vi skulle få in fler trummor i systemet och kunna erbjuda fler människor en meningsfull praktik.