Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Många stenskott på E4 söder om Sundsvall

En ny vägbeläggning på E4, mellan Myre (Njurunda) och Sundsvall, har de senaste två månaderna tyvärr orsakat stenskott, med spruckna bilrutor och skador på lacken som följd.

Den nya beläggningen släpper grus, och varför den gör det är oklart. Metoden är ett vedertaget sätt att underhålla beläggningar på, men här har någonting gått fel. Problemen har uppmärksammats av lokala medier och många skadeärenden har kommit in till Trafikverket, liksom kommentarer i Trafikverkets sociala kanaler.

Trafikverket och entreprenören tar detta på största allvar, och entreprenören försöker sedan några veckor tillbaka att åtgärda problemet. Just nu torrplogar man för att få bort löst grus. Man använder också en spolbil med högtryck som spolar vägbanan, och en sugbil som suger rent. Men problemet har kvarstått, och entreprenören är därför fortsatt på plats under de kommande dygnen.

Vägavsnittet är nu skyltat med rekommenderad hastighet 50 km/tim och varning för stenskott.

Trafikverket beklagar att ett flertal trafikanter tyvärr drabbats av stenskott och andra skador på sina bilar på den aktuella sträckan. Vi har full förståelse för den upprördhet som finns bland de drabbade och övriga trafikanter.

Ansvaret för sträckan mellan Myre och Sundsvall

Ansvaret för underhållet på den här sträckan är annorlunda än det som vi normalt har på allmän väg. På sträckan gäller en ny sorts kontraktsmodell, där byggentreprenören tilldelas ett mycket större ansvar än vanligt. Enligt kontraktet tar entreprenören ansvaret för drift och underhåll av vägen i 20 år efter trafiköppningen.

I kontraktet finns krav på vägytans standard och tekniska krav, men vilka metoder som ska användas är upp till entreprenören att bestämma. Trafikverket har talat med entreprenören om både vad som är utfört och vad Trafikverket anser vara lämpligt att göra i nuläget.

Trafikverket bedömer att beläggningen som orsakar stenskott är ett tillfälligt problem, och vi förutsätter att entreprenören får ordning på det så snabbt som möjligt