Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Spår, signaler, pendeltåg
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ny teknik för att minska dödsolyckor på järnvägen

Dödsolyckorna på järnvägen minskade rejält 2017 jämfört med tidigare. Men årets resultat är inte lika glädjande. Antalet dödsolyckor har ökat igen. Trafikverket håller på att testa ny teknik för att öka säkerheten vid spåren.

Under 2017 skedde 64 dödsolyckor i tågtrafiken. Det var en betydande minskning jämfört med året innan, enligt Transportstyrelsens senaste säkerhetsrapport. Då omkom 82 personer.
– Nu ser det ser ut som att vi kommer att hamna på 2016 års siffror, säger Helena Rådbo, sakkunnig på Trafikverket.
Hon är nationell samordnare för att förhindra obehörigt spårbeträdande, suicid och plankorsningsolyckor inom svensk järnvägstrafik.
Det går dock inte att se någon trend. Antalet dödsolyckor växlar över tid och har gjort det i många år. Men Sverige har förhållandevis låga dödssiffror.
– Ju mer vi lyckas trycka ner olycksstatistiken desto svårare blir det att minska siffrorna ytterligare, säger Helena Rådbo.
Det har skett olyckor när personer har krupit under järnvägsbommarna och inte upptäckt att det kommit ett tåg. Men de flesta som omkommer är människor som valt att ta sitt liv.
– Det är svårt att veta vad det beror på. Cirka fem procent av alla självmord sker på järnvägen och det är händelser som påverkar väldigt många.
Trafikverket har som mål att siffrorna från 2010, då 110 personer omkom på järnvägen, ska vara halverade år 2020. Stora satsningar har gjorts på bland annat kameraövervakning och stängsel för att förhindra att människor tar sig upp på spåret.
Nu finns en ny typ av larmande kamera som är värmekänslig med syfte att förhindra att människor blir påkörda av tåg. Så fort den startar går ett larm till en drifttekniker, som kan besluta att eventuellt stoppa tåget.
– Värmekameran triggar i sin tur igång ytterligare en kamera som kan zooma väldigt långt. Då kan driftteknikern som fått larmet försöka se vad det handlar om, berättar Helena Rådbo.
Trafikverket har också testat att lägga ut så kallade pyramidmattor vid bland annat plattformändar, för att förhindra människor från att ta sig ut på spåren. Mattorna har höga gummipyramider och är mycket besvärliga att gå på.
I ett flertal europeiska länder har även järnvägspersonalen fått utbildning i hur de kan ta kontakt med någon som uppehåller sig vid spåren. Detta är inte genomfört systematiskt i Sverige på Trafikverkets spår, men SL använder sig av arbetssättet inom tunnelbanetrafiken.
– Det är en metod att försöka påverka suicidala personer och det är bevisat att det ger inverkan, även om inte suicidala är någon homogen grupp, säger Helena Rådbo.
Trafikverket samarbetar också med polisen som kan ringa och begära trafikstopp för att leta efter obehöriga som befinner sig vid spåren. Då står tåget stilla under sökningen som brukar ta 10-15 minuter. Hittills har 70 personer omkommit i olyckor på Trafikverkets spår under 2018.