Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En symbolisk bild av Brolle, flankerad av lönechef Eva Brodin och HR-direktör Niclas Lamberg. Foto: Göran Fält

En symbolisk bild av Brolle, flankerad av lönechef Eva Brodin och HR-direktör Niclas Lamberg. Foto: Göran Fält

Roboten Brolle frigör tid för lönespecialisterna

Sedan början av oktober avlastar en robot medarbetarna på Trafikverkets löneavdelning med att skriva beslut. På så sätt frigörs tid till andra uppgifter och utökat stöd till verksamheten.

Roboten har fått namnet Brolle för att tydliggöra att det handlar om en digital medarbetare. När man hör ordet robot tänker man kanske på en fysisk figur, men Brolle är en mjukvara, en så kallad automatiserad process.

Niclas Lamberg, HR-direktör, är stolt över den nya medarbetaren:

– Jag tycker vi är modiga som "anställer" en robot! Det ligger helt i linje med trenden kring ökad digitalisering, som i sig är en förutsättning för att vi i framtiden ska kunna klara av vårt uppdrag.

Brolle kan arbeta självständigt med en process utifrån klara order, enligt principen "If that, do that". Man behöver inte vara programmerare för att jobba med mjukvaran. It-verksamheten hjälper till att sätta upp den och drifta, men medarbetarna på Lön talar själva om för den vad den ska göra.

Brolles uppgift är beslutsskrivning, en uppgift som tidigare sysselsatt flera administratörer på heltid. Medarbetare som nu fått andra arbetsuppgifter, vilket i sin tur frigör tid hos kollegorna som är lönespecialister. Trafikverket står inför en stor rekryteringsökning och det kommer även innebära mer jobb med löner och fler frågor i supporten. Då kan en sådan här lösning frigöra tid.

Fler uppgifter framöver

Den process som blev lämpligast att börja med var beslutsskrivning. Snart kommer Brolle kunna kommunicera med HR-systemet Heroma. Då öppnar sig en ny värld med processer som han kan klara av, som till exempel off-boarding, när någon säger upp sig och on-boarding, när någon anställs. Konsultregistrering och Trafiklednings bemanningsrapporter är andra möjliga uppgifter.

– Det här är ett stort första steg, men vi kommer även framöver leta efter smarta, innovativa lösningar, säger Niclas Lamberg. Varmt välkommen till Trafikverket Brolle!

Så funkar det

Roboten bygger på mjukvaran UiPath. Eftersom den kan jobba dygnet runt blir leveranserna generellt snabbare och svar kan ges inom 24 timmar.

Brolle bevakar verksamhetsbrevlådan, dit beslutsunderlagen skickas. Därefter skriver den beslutet och skickar iväg det för elektronisk signering. Han bevakar att det kommer tillbaka signerat och skickar över det till löneadministratörerna som registrerar beslutet i Heroma.