Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam tycker att det är hög tid att yrkestrafiken tar sitt ansvar för trafiksäkerheten.

Trafikverket och Transportstyrelsen vill att yrkestrafiken tar sitt ansvar

Det är hög tid att yrkestrafiken tar sitt ansvar för säkerheten. Det skriver Trafikverkets gd Lena Erixon och Transportstyrelsens gd Jonas Bjelfvenstam i en debattartikel i Dagens Nyheter. 70 procent av tunga lastbilar kör för fort. Nu behövs skärpning.

I sin gemensamma debattartikel skriver de två generaldirektörerna att trafiksäkerhet bygger på ett samspel mellan bättre infrastruktur, säkrare fordon och ansvarsfulla förare.

2018 blev ett dystert år för trafiksäkerheten med 325 dödsoffer i trafiken. Sänkt hastighet skulle rädda många liv. Men hälften av alla förare kör för fort, 70 procent av de tunga lastbilarna håller sig inte inom hastighetsgränserna. Mätningar visar också att taxibilar kör fortare än den vanliga trafiken.

Lena Erixon och Jonas Bjelfvenstam förväntar sig nu att yrkestrafiken ska föregå med gott exempel i trafiken:

– Det är rimligt att ställa högre krav på de förare som är ute på vägarna i sitt jobb, och särskilt på ledarskapet i branschen som ytterst ansvarar för kvalitetssäkringen av transporterna. Företag som köper transporter och arbetsgivare med anställda som har trafiken som arbetsplats kan se till att Sverige får en säkrare trafikmiljö.

– Vi vet att när en tillräckligt stor grupp anpassar hastigheten, så tar andra trafikanter efter.