Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tåg i vintrigt motljus vid Ängelsbergs station. Foto: Michael Erhardsson
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Drygt nio av tio tåg punktliga i januari

Punktligheten för persontågen under januari blev 90,4 procent vilket innebär att 81 701 av 90 364 planerade persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Utfallet är 2,4 procentenheter bättre jämfört med januari 2018.

Under januari förbättrades kortdistanstågens punktlighet med 0,8 procentenheter till 94,5 procent, vilket är det enskilt bästa månadsresultatet sedan juli 2017. Däremot backade lång- och medeldistanstågen jämfört med föregående månad, långdistanstågen med 5,5 procentenheter och medeldistanstågen med 2,3 procentenheter.

Under januari ställdes 1 538 tåg in akut, vilket motsvarar 1,7 procent av antalet planerade tåg. En stor andel av dessa, 1 163, var medeldistanståg vilket bidrog till att segmentet backade till under 90 procent. Medeldistanstågen stod för 42 procent av det totala antalet planerade tåg under månaden (kortdistanstågen stod för 51 procent medan långdistanstågen stod för 7 procent av de planerade tågavgångarna).

Januari i siffror

Högst punktlighet för en enskild dag under månaden hade lördag 26 januari. Av 2 156 planerade persontåg ankom 2 089 slutstationen i rätt tid, vilket gav ett punktlighetsresultatet på 96,9 procent. Högst punktlighet en vardag hade fredag 4 januari då 2 943 av 3 152 planerade persontåg ankom sin slutstation i rätt tid, vilket innebär en punktlighet på 93,4 procent.

Lägst punktlighet för en enskild dag under månaden hade onsdag 2 januari. Av 3 137 planerade persontåg ankom 2 535 sin slutstation i rätt tid, vilket gav ett punktlighetsresultatet på 80,8 procent. Det som främst drog ner punktligheten var ett antal händelser i det tätt trafikerade Stockholmsområdet. På grund av ett snöoväder/storm sänktes av säkerhetsskäl exempelvis hastigheten för de tåg som behövde passera över Igelstabron vid Södertälje Syd. Dessutom inträffade ett signalanläggningsfel samt ett elanläggningsfel vid Älvsjö söder om Stockholm C.

 
Enskilda händelser som påverkat punktligheten under månaden:

  • Om- och nybyggnation av dubbelspår genom Hallsberg. Begränsad framkomlighet/nedsatt hastighet, 1-31 januari.
  • Nedsatt hastighet över Igelstabron vid Södertälje syd på grund av oväder, 1-2 januari.
  • Spårfel/avstängt spår vid Märsta norr om Stockholm C, 8-10 januari.
  • Personpåkörning/trafikstopp vid Partille på Västra stambanan, 25 januari.
  • Misstänkt nedriven kontaktledning mellan Norsesund och Floda på Västra stambanan, 17 januari.
  • Signalanläggningsfel på Göteborgs Central, 18 januari.
  • Hastighetsnedsättningar vid Skattkärr på Värmlandsbanan, 1-31 januari.
  • Spår/växelfel vid Kummelby, signalfel vid Blackvreten norr om Stockholm C, 21 januari.
  • Hastighetsnedsättning Flemingsberg-Huddinge, 24-31 januari.


Januari 2019 hade den tredje bästa punktligheten för en januarimånad sedan måttet STM5 infördes 2013. Under samma period har trafikvolymen mätt i antal framförda tåg ökat med 21 procent. (se bild nedan)