Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En mötesseparerad väg med några lastbilar och bilar

Den största nyttan med längre lastbilar är att det går att frakta samma mängd gods med färre fordon.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

450 mil väg kan öppnas för längre lastbilar

På uppdrag av regeringen har Trafikverket undersökt om det går att låta längre lastbilar trafikera svenska vägnätet. Inom några år kan 450 mil väg öppnas för längre transporter, vilket skulle ge positiva klimateffekter och minska transportkostnaderna.

I dag är den maximala tillåtna fordonslängden i Sverige 25,25 meter. En analys visar att det är möjligt att öppna delar av vägnätet för lastbilar som är upp till 34,5 meter långa.

– Det är främst motorvägar, övriga mötesseparerade vägar och bredare vägar med högre standard som är lämpliga för längre lastbilar, säger Kenneth Natanaelsson, ansvarig för utredningen.

Ett sammanhängande transportstråk på cirka 450 mil, från Malmö till Haparanda, skulle kunna upplåtas för längre lastbilar utan några större åtgärder. På längre sikt behöver delar av vägnätet anpassas, med till exempel rastplatser och mindre åtgärder vid tätortsgenomfarter. Hela det föreslagna vägnätet skulle kunna öppnas för längre transporter till år 2025, till en kostnad av cirka 150 miljoner kronor.

Koldioxidutsläppen minskar när det blir färre lastbilar på vägarna

Den största nyttan med längre lastbilar är att det går att frakta samma mängd gods med färre fordon, vilket minskar koldioxidutsläppen, luftföroreningarna och annan miljöpåverkan.

– Uppskattningsvis kommer koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken att minska med 4–6 procent, säger Julia Brandt, ansvarig för konsekvensanalysen.

Trafiksäkerheten ska inte påverkas negativt

Ett införande av längre lastbilar innebär att vägnätet kommer att trafikeras av färre lastbilar, vilket bidrar till en minskad kollisionsrisk. Men samtidigt ökar risken något för kollision vid omkörning då fordonen är längre. Det vägnät som föreslås upplåtas i ett första skede består till stor del av mötesseparerade vägar och därför bedöms trafiksäkerheten inte påverkas negativt.

– En viktig faktor är regelefterlevnaden. Vi föreslår att transportbranschen tar fram en förarutbildning för att bidra till att lastbilarna håller sig till rätt vägnät och körs på ett trafiksäkert sätt, säger Kenneth Natanaelsson.

Fordonsägare och godstransportköpare gör största ekonomiska vinsten

Fordonsägare och godstransportköpare de som gynnas mest av att vägnätet öppnas för längre lastbilar. Transportkostnaden per godsenhet minskar. Dessutom minskar kostnaderna för fordonsinvestering och bränsleförbrukning, samt de löpande fordonskostnaderna.

– På sikt finns potential att öppna ett nästan dubbelt så stort vägnät som det vi föreslår i första steget. För att få största samhällsnytta vid en framtida utveckling av vägnätet behöver vi föra dialog med näringslivet om vilka satsningar vi ska prioritera, säger Kenneth Natanaelsson.

En del av godsstrategin

Uppdraget att analysera om och var längre lastbilar bör tillåtas på det svenska vägnätet görs inom ramen för godstransportstrategin "Effektiva, kapacitetsstarka och hållbara godstransporter – en nationell godstransportstrategi". Syftet är att bidra till att öka transporteffektiviteten och att minska godstransporternas klimatpåverkan.