Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Resenärer som väntar på perrong i Borlänge. Foto: Emmely Hornborg

Utbetalningarna för ekonomisk skada har startat

Sedan i somras har tågoperatörer kunnat söka ersättning för förseningskostnader som infrastrukturhållaren orsakat (så kallad regress). Nu har de första ersättningarna betalats ut.

Ersättningen för ekonomisk skada fungerar som ett komplement till de så kallade kvalitetsavgifterna. Många ärenden har kommit in, men utbetalningarna har dröjt eftersom Trafikverket inväntat förutsättningarna för systemlösningen som ska göra att rätt summa betalas ut.

– Enligt lagkrav ska eventuella utbetalda kvalitetsavgifter dras av från regressen, och detta har varit en komplicerad process att få till. Vi har behövt utveckla helt nya arbetssätt och nu har vi äntligen landat, säger Johnny Tilgrim, chef för Eftermarknad inom avdelning Trafikplanering.

– Det är engagerade medarbetare inom flera olika funktioner på Trafikverket som sett till att detta blivit möjligt. Nu är det fortsatt arbete som gäller med övriga ansökningar som inkommit.

Trafikverket har fortsatt en stor ärendemängd att hantera. De flesta av de redan inkomna ärendena måste hanteras helt manuellt genom steg som inte återfinns inom den normala arbetsrutinen. Anledningen är att man måste bedöma varje ärende för sig för att se om det innehåller de uppgifter som behövs för att reglera den inkomna ansökan. Om ansökan inte är komplett skickar Trafikverket ett föreläggande om komplettering till transportören.