Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Resenärer väntar på tåg mot Stockholm. Foto: Emmely Hornborg

Kortdistanstågen klarade punktlighetsmålet andra månaden i rad

För andra månaden i rad nådde kortdistanstågen det branschgemensamma målet om en punktlighet på minst 95 procent. Nära 44 000 av drygt 46 000 planerade pendel- och flygtåg ankom sin slutstation i rätt tid.

Under maj blev punktligheten för samtliga persontåg 91,4 procent då 81 965 av 89 672 planerade persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Utfallet är 6,2 procentenheter bättre jämfört med maj 2018. Allra bäst gick kortdistanstågen som står för mer än hälften av all persontågstrafik. Att få stora störningspåverkande incidenter eller händelser inträffade i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö bidrog till att utfallet för maj stannade på 95,3 procent.

 

Maj i siffror

Under maj skedde endast mindre förändringar för de tre segmenten jämfört med föregående månad. Kortdistanstågens punktlighet backade med 0,2 procentenheter, medeldistanstågen med 1,2 procentenheter och långdistanstågen med 0,9 procentenheter. I jämförelse med maj 2018 förbättrades punktlighetsresultatet betydligt för samtliga segment; kortdistanstågen ökade med 4,7, medeldistanstågen med 6,2 och långdistanstågen med hela 16,3 procentenheter.

Sett till enskilda dagar var punktligheten över 90 procent i 23 av månadens 31 dagar. Högst punktlighet för en enskild dag hade lördag 18 maj. Av 2 144 planerade persontåg ankom 2 073 slutstationen i rätt tid, vilket gav ett punktlighetsresultat på 96,7 procent. Den vardag som hade högst punktlighet var månadens sista dag då 2 777 av 2 958 planerade persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Punktlighetsresultat fredagen den 31 maj landade därmed på 93,9 procent.

Med en punktlighet på 83,1 procent blev fredagen den 3 maj den dag i månaden som hade lägst punktlighet. Av 3 260 planerade persontåg ankom 2 708 sin slutstation i rätt tid, och de enskilt största orsakerna var en nedriven kontaktledning på Göteborgs Central, ett tåg med fordonsskada som gav enkelspårsdrift på Västra stambanan mellan Alingsås och Floda samt en hastighetsnedsättning mellan Linddalen och Vretstorp på Västra stambanan.

 

Enskilda händelser som påverkat punktligheten negativt under maj:

  • Nedriven kontaktledning vid Göteborgs Central 3 maj.
  • Hastighetsnedsättningar på grund av slipersbyten vid Sunne på Kil-Torsby-banan, 1-31 maj.
  • Elanläggningsfel vid Hallsbergs personbangård, 16 maj.
  • Spårväxelfel vid Myrbacken, enkelspårsdrifter Knivsta- Märsta/Arlanda, 7-8 maj.
  • Misstänkt kontaktledningsrivning/elanläggningsfel vid Flemingsberg söder om Stockholm C, 7-9 maj.
  • Strömavtagarfel på ett järnvägsfordon, spänningslöst vid Höör på södra stambanan, 8 maj.
  • Signalanläggningsfel vid Lerum-Jonsered på Västra stambanan, 8-9 maj.
  • Elanläggningsfel vid Hallsbergs rangerbangård, 16 maj.
  • Hastighetsnedsättningar Linddalen-Vretstorp på Västra stambanan, 3-10 maj.
  • Hastighetsnedsättningar på grund av flera spårväxelarbeten på sträckan Alvesta-Hässleholm, 3-31 maj.

 

Punktlighetsresultatet för årets maj är det bästa sedan måttet STM5 infördes 2013. 
Under maj framfördes 88 324 persontåg som tillsammans avverkade 10 906 000 kilometer. Jämfört med maj 2018 har antalet persontåg ökat med 3,5 procent och antalet framkörda tågkilometer med 2,9 procent.