Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Eva-Lisa och Juliana utanför sitt kontor

Till Madrid med tåg

Trafikverket planerar för järnvägar som ska fungera, så varför inte prova själv i tjänsten? Det tänkte kollegorna Eva-Lisa Andersson och Juliana Pyron, och tog tåg istället för flyg till Madrid. De konstaterar att det var smidigt men tog lång tid.

Eva-Lisa Andersson är utredningsledare i vårt program för höghastighetsjärnväg. Kollegan Juliana Pyron är biträdande programchef. De tog tempen på det europeiska järnvägsnätet genom att ta tåget från Malmö till kontinenten.

- Det fanns två syften med resa. Vi ville titta på vilka val som gjorts i planeringen av höghastighetssystemen för att kunna jämföra och se hur olika det ser ut i Spanien och Frankrike. Vi ville också ta reda på möjligheter och hinder med att välja tåg i stället för flyg, ur ett resenärsperspektiv, säger Juliana Pyron.

Klimatsmart men långsamt sätt att resa

Färden genom Europa bjöd på allt från ersättningsbuss genom Danmark och långsamma dieseltåg i norra Tyskland, till tidseffektiva men obekväma nattåg och snabba höghastighetståg som susade fram i 300 km/tim. 1,5 dygn tog det till Barcelona där de mötte tre kollegor, sedan fortsatte de gemensamt till Madrid.

Eva-Lisa sammanfattar att resan var smidig men tog lång tid, särskilt sträckan med ersättningsbuss genom Danmark och tågresan ner till Hamburg.

– Att resa med tåg Malmö­–Madrid är inte tidsmässigt och ekonomiskt konkurrenskraftigt mot att flyga. Det är dyrt och tar för långt tid, i alla fall om det gäller resor i jobbet. Ur ett klimatperspektiv är tåget däremot mycket konkurrenskraftigt och ska man inte så långa sträckor, eller om man åker nattåg, så är det absolut värt att överväga tåg i stället för flyg, säger Eva-Lisa Andersson.  

Spanska höghastighetståg har egen räls

Väl framme i Madrid träffade de den spanska motsvarigheten till Trafikverket för att lära sig mer om det spanska höghastighetssystemet och göra studiebesök.

– I Spanien gör höghastighetstågen färre stopp och konkurrerar bra med flyget. Men höghastighetstågen är separerade från den övriga tågtrafiken vilket kräver mer utrymme, framförallt på stationerna som kostar mer och blir mindre flexibla. Men det är väldigt punktligt, konstaterar Juliana.

Svårt att surfa på tåget

Reser man med tåg i tjänsten vill man ofta kunna jobba under resan. Hur gick det?

– Wi-fi-uppkopplingen på tågen funkade inte, så vi var beroende av vår begränsade surfpott på mobilen. Annars är det lika bekvämt att arbeta på tågen som i Sverige, nästan bättre eftersom man slapp korglutningen på vagnarna som man kan bli åksjuk av i Sverige, säger Eva-Lisa och Juliana.

Jämförelse Malmö–Madrid

  Tåg Flyg
Tid 35 tim (varav nattåg 10 tim) 8 tim (varav flygtid 3 tim)
Kostnad ca 6500 kr* ca 1000 kr
Koldioxidutsläpp 45 kg 430 kg

*inkluderat vissa sträckor 1:a klass
**enligt ecopassenger.org, UIC